Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

De tar sig rätten att avbilda sig som sexuella varelser

Ur "Pics or it didn't happen" Foto: Stina Wollter
Ur "Pics or it didn't happen". Foto: Arvida Byström

Vilken bra idé av konstnärerna Arvida Byström och Molly Soda att samla censurerade bilder.

Peter Cornell bläddrar bland de nakna självporträtten.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KONST | RECENSION. Instagram rör sig över en oklar gräns mellan privat och offentligt (i detta ämne uttalar jag mig med särskild tvärsäkerhet eftersom jag ställt mig utanför både Facebook och Instagram). Man delar bilder med vänner och bekanta men också med en större krets, det är lite som att dela förtroenden i privata samtal på bussen. Irriterande eller befriande? 

Eller kanske ifrågasättande, för vad som är privat och offentligt skiftar med kulturer, generationer och tider: det kan gälla sex, inkomster, politisk uppfattning. Den viktorianska offentligheten skiljer sig från vår.

Raderar porr

I det offentliga rummet gäller vissa uppförandekoder. De är lösligare i det privata rummet men inte ens där bör man visa sitt kön, även om man råkar vara före detta minister. Instagram måste alltså upprätthålla vissa globala så kallade ”communityregler”. De övervakas inte av någon AI-funktion utan av en armé av anställda censorer som blixtsnabbt raderar bilder av våld, övergrepp, porr men också alla nakna kroppar, möjligen med undantag av amning eller nakenhet i konstverk. Rent kultursociologiskt är det som inte visas minst lika intressant som det som visas. Det förbjudna ställer en diagnos på samhällsklimatet och Georges Bataille menade till och med att det fördömda har en nödvändig samhällsfunktion. 

 

LÄS MER – Peter Cornell: Deras köttiga kroppar står alltid i centrum 

 

Vilken bra initiativ att som konstnärerna Arvida Byström och Molly Soda samla de censurerade Instagram-bilderna i boken ”Pics or it didn't happen” (det är något av samma idé som när Marcus Öhrn sammanställde censurerade klipp från Statens biografbyrå i den 49 timmar långa filmen ”Magic bullet”). Urvalet är baserat på raderade bilder bland Byströms och Sodas drygt 200 000 följare och det är genomgående den nakna kroppen som censureras. Tänk att den fortfarande i dag är så laddad! Jag föreställer mig att ett Instagram på 1960-talet hade haft en mer liberal hållning än dagens nypuritanska och porrfientliga klimat där internetporren likafullt ingår i mångas vardag. 

Könsakten är naturlig

Det framgår av bokens urval att alla bilder som på minsta sätt alluderar på nakenhet och sexualitet raderas. Redan Montaigne på 1500-talet hade svårt att förstå detta tabu: ”Vad har könsakten, som är så naturlig och självklar gjort människorna för ont, eftersom vi inte vågar nämna den utan att skämmas?” Men kanske är det så att nakenhet och skam är evigt förbundna med varandra ända sedan Adam och Evas syndafall? 

Vad har könsakten, som är så naturlig och självklar gjort människorna för ont

Hur mycket naturisterna än försöker befria oss från skammen vill de flesta av oss ändå behålla badbrallorna på. Det bekräftar kulturantropologen Peter Duerr utifrån en mängd historiska fallstudier i ”Nakenhet och skam”; han menar att det är närmast en mänsklig instinkt att vilja skyla sitt kön och det har ingenting med kulturutveckling att göra. Också äldre, europeisk konst måste lyda sin tids ”communityregler”; den nakna kroppen accepterades endast om den ingick i ett mytologiskt sammanhang och saknade all kroppsbehåring – det var därför Manets ”Olympia” väckte en sådan skandal på Parissalongen 1863, ett porträtt av en samtida prostituerad med antydan till kroppshår.

Édouard Manet "Olympia" (1863) Foto: Wikimedia commons

Bilderna i ”Pics” liknar vid första anblicken vanlig mjukporr eller ibland den mer utstuderade variant som man kan hitta i böcker från det flashiga förlaget Taschen, Men i ”Pics” är fotografen är nästan alltid en kvinna som med sin smarta telefon fotograferar sin egen kropp i den mest intima sfären som sängen eller badrummet, ofta konstnärligt iscensatt. Ändå är fotografierna paradoxalt lika den manliga blickens bilder: erogena zoner, kön, rumpor bröst, kroppsvätskor. Undantaget är mensbilderna som män tycker är läskiga och som väcker deras latenta oidipala kastrationsskräck.    

De tar sig rätten att avbilda sig som sexuella varelser i meditativa och en smula narcissistiska selfies

Jag föreställer mig att de flesta av fotograferna betraktar sig som feminister med rätt att själva beskriva sin kropp och sin tabuerade behåring. Manlig blick eller inte – de tar sig rätten att avbilda sig som sexuella varelser i meditativa och en smula narcissistiska selfies som betraktar den egna kroppens, fruktbarhetens och kvinnlighetens mysterier på ett sätt som säkert kan väcka anstöt inom andra feministiska riktningar. Men deras instagrambilder prövar, medvetet eller inte, att i Montaignes anda rucka på gränsen mellan privat och offentligt.

 

 

FOTOBOK

"Pics or it didn’t´t happen” 

Redaktörer Arvida Byström och Molly Soda med förord av Chris Kraus

Mima förlag

 

Peter Cornell är kritiker på Expressens kultursida.

Läs fler texter HÄR.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!