Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

De riktigt rika gör allt för att köpa sig ett liv

Florian Homm, 55, vilar ut i den kungliga sviten på Schlosshotel Kronberg i Frankfurt (2014).Foto: LAUREN GREENFIELD / LAUREN GREENFIELD/INSTITUTE INSTITUTE
Versaceväskor. Bilden är tagen på en privat releasefest för Versace i Beverly Hills (2007).Foto: LAUREN GREENFIELD / LAUREN GREENFIELD/INSTITUTE INSTITUTE
Sara Berg.Foto: MIRIAM PREIS

Allt går att vänja sig vid, också extrem rikedom.

Sara Berg ser Lauren Greenfield på Louisiana.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Det är lätt att förfasa sig över de människor som porträtteras i utställningen ”Generation wealth”. Över deras gränslösa jakt på kapital – om det så handlar om faktiska pengar eller om skönhet, ungdom, kändisskap eller status. Och över hur denna drivkraft får dem att bränna en årslön under en kväll på en klubb, genomgå omfattande plastikoperationer eller bygga USA:s största privatbostad.

Men dessa personer agerar inte i ett vakuum, utan är ett resultat av den materialistiska kultur som värderar ett vackert ansikte och en ny bil högre än akademisk kunskap och ett spänstigt intellekt. De kommer från ingenstans och vill därför ha allt.

Den amerikanska konstnären Lauren Greenfield har arbetat med sitt dokumentära fotoprojekt, nästan en antropologisk studie, i 25 år. Att det avslutades 2017, samma år som Donald Trump kom till makten, kan ses lika mycket som ett sammanträffande som en allegori över vår urspårade samtid. 

43-åriga Xue Qiwen i Shanghai har inrett sin lägenhet med möbler från Versace.Foto: LAUREN GREENFIELD / LAUREN GREENFIELD/INSTITUTE INSTITUTE

Greenfields färgstarka, magasinsnygga bilder visar hur snabbt extrem lyx och rikedom normaliseras. Mycket vill ha mer – och sedan ännu mer. Utställningen är tematiskt indelad och består av över 200 fotografier. Den tar sin början i 1990-talets Los Angeles, där highschoolungdomarna känner sig tvingade att leva enligt en hög ekonomisk och utseendemässig standard. En tjej får en näsoperation i present av sina föräldrar. Vid det laget har flera av hennes vänner redan opererat brösten.

Sedan följer bildserier som berör den kändiskult som vuxit fram genom tv-program som ”Keeping up with the Kardashians”, sexualitetens makt och det nyrika segment som uppstått i Kina och Ryssland efter kommunismens fall: ”Bling dynasty” respektive ”New oligarchy”.

18-åriga Lindsey i Kalifornien fick en näsoperation av sina föräldrar (1993).Foto: LAUREN GREENFIELD / LAUREN GREENFIELD/INSTITUTE INSTITUTE

Lustigt nog är det just sådant som inte kan köpas för pengar som står högst i kurs här, nämligen kulturellt kapital och anrika släktled. Fast givetvis finns det sätt att tillskansa sig även dessa attribut. För rätt summa får man ett adligt efternamn eller en bokhylla fylld med klassisk litteratur.

Den avslutande delen handlar om de människor som på ett eller annat vis förlorat allt. Fotografierna från Island efter den ekonomiska krisen kan ses som en kommentar till den klimatdiskussion som pågår, om att vår ohållbara livsstil håller på att leda oss i fördärvet.

På Island har de återupptäckt värdet av gemenskap och traditioner, det stora i det lilla. Materiellt överflöd gör oss inte lyckliga. Det är ytterligt sorgligt att vi ska behöva nå botten för att inse det.

KONST

LAUREN GREENFIELD

Generation wealth

Louisiana, Humblebæk, Danmark

Till 8/3 2020

Sara Berg är kritiker och medarbetare på Expressens kulturredaktion.

Patetiska • Kränkta • Fattiga?

Elis Monteverde Burrau och Jack Hildén.

Författarna Elis Monteverde Burrau och Jack Hildén diskuterar frånvaron av unga författarmän i Sverige med Daniel Sjölin. Se det senaste avsnittet av veckomagasinet Kultur-Expressen.