Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

De danska dysterkvistarna glömmer bort att drömma

Installationsvy av Kasper Harup-Hansens "Playa Del Norte I-IV". Foto: SØREN RØNHOLT
Installationsvy av Mette Strauslands "Rubjerg serien". Foto: SØREN RØNHOLT
Maja Dylin och Margrethe Vestvik Kleiberg, "Hyper 3000". Foto: SØREN RØNHOLT
Sara Berg. Foto: MIRIAM PREIS

Inget visar konstens framtid bättre än ett besök på en elevutställning.

Sara Berg botaniserar bland danska dysterkvistar och undergångsmotiv.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KONST | RECENSION. Konsthögskolornas avgångsutställningar brukar vara en tydlig indikator på vart samtidskonsten är på väg, en fingervisning om vilka trender och idéer som engagerar konstnärerna för tillfället. Konstfack: jag-centrerade skulpturer. Malmö konsthögskola: textil.

På danska Charlottenborgs vårutställning är det svårare att hitta ett sammanhållande tema. Dels för att verken som visas är utvalda av en extern jury, dels för att konstnärerna är verksamma i flera olika länder, även om majoriteten kommer från Danmark.

Pessimistisk framtid

Men några riktningar går ändå att urskilja bland de över sjuttio skulpturerna, målningarna, videoverken och installationerna. Liksom i litteraturen märks framför allt intresset för klimatet. Fokus har flyttats från den egna personen, nu riktas blicken i stället utåt och den är oroad över sakernas tillstånd.

I Maja Dylins och Margrethe Vestvik Kleibergs installation ”Hyper 3000 Objekt” liknar de många, bitvis trasiga, rätblocken i gips ett partiellt bombat höghusområde. Stora naturfotografier visar landskap utan människor, och i Lars Aggers dystopiska teckningsserie ”Gränslandet” är en ledsen blåval ett återkommande inslag.

Detta är en pessimistisk föraning om framtiden, en påminnelse om hur illa det är och hur illa det kan gå. 

Klimatkonst

Kasper Harup-Hansens plottriga färgfläckar mot svart bakgrund för tankarna till rymdskrot i kosmos, som en nekrolog över mänskligheten, medan Mette Stausland går ner på mikronivå.

Hennes ”Rubjerg serien” består av till synes hastigt tecknade, grafiska bilder av sådant som man kan tänkas hitta vid foten av en fyr. Abstrakta motiv i en dov, naturnära färgskala, som om man placerat naturen i ett mikroskop. Inzoomade detaljer när omvärlden känns för ogripbar eller en illustration av vad som blir kvar när vi är borta.

Jag hade nog förväntat mig både mer och mindre klimatkonst. Mer, för att det är ett ämne som bör uppta all vår tankeverksamt; mindre, för att mitt i allt elände ska man inte underskatta konstens eskapistiska funktion.

 

 

KONST

FORÅRSUDSTILLING 2019

Kunsthal Charlottenborg, Köpenhamn

Till 10.3

 

 

Sara Berg är kritiker och medarbetare på Kvällspostens kultursida.

I tv-spelaren visas det senaste avsnittet av Kultur-Expressen. Gäst är den nya akademiledamoten Eric M Runesson, som avslöjar detaljer i förändringsarbetet. Programmet finns också som podcast.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!