Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Covid-19 tar över på Liljevalchs vårsalong

Mia Mirstam, "Klockan 14:00"
Foto: Liljevalchs
Therese Bohman.

Liljevalchs vårsalong blir snarare en försommarsalong i år. 

Therese Bohman ser spåren av coronapandemin överallt.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. På en utställning som sammanfattar tidsandan är givetvis coronapandemin det dominerande temat i år. I salarna på Liljevalchs, där vårsalongen nu firar 100 år, kretsar dock få av bidragen kring döden och överfulla sjukhus, sönderslagna liv eller ansvarsutkrävande av politiker. I stället handlar det om att ha tråkigt, uppmanas att tvätta händerna och hålla avstånd. Om att vardagen blivit ännu mer vardag, trots att inget är sig likt, och om längtan efter livet som det var innan.

Kanske är det fortfarande så pandemin i första hand har påverkat många. Det andra stora temat, klimatfrågan, visar sig genom en känsla av undergång som ekar i flera utställningsrum: Hemlösa isbjörnar, landerosion, förfall. Naturen som både tröst och hot. Där finns ett molande mörker som saknas i coronakonsten.

Uppenbarligen har dock omständigheterna det senaste året frigjort både tid och behov av konstnärligt skapande, för antalet sökande till vårsalongen har slagit nytt rekord. Och även om pandemin har gjort den tematiska spretigheten mindre, är mycket annat sig likt: Entusiastiskt, halvdant måleri på illa spända dukar, något broderat, något prilligt, något proggigt. Som det ska vara på vårsalongen, en folklig brokighet.

Per Ekros, "Kungen utan Rike #4"
Foto: Liljevalchs

Samtidigt är ovanligt mycket riktigt bra. Jag fastnar särskilt för Anna Cherednikovas vackra foton av ogräs, som även ställer frågan om vilka växter som är önskvärda, och Randi Leirnes stämningsfulla målningar av ett vintrigt utkantssverige, en tradare i snörök, en perfekt fångad melankoli.

Det blir en sen vårsalong, eller till och med en försommarsalong i år. Förhoppningsvis hindrar det inte publiken från att komma, för det finns mycket som är väl värt att se. Dessutom är det svindlande att tänka att många av bidragen hade framstått som obegripliga för bara två år sedan. Den här vårsalongen borde bevaras som en tidskapsel till eftervärlden.


KONST

LILJEVALCHS VÅRSALONG 2021

Liljevalchs konsthall, Stockholm

Till 22 augusti


Therese Bohman är konstredaktör på Expressens kultursida.



Lyssna på ”Två män i en podd”

https://embed.radioplay.io?id=83771&country_iso=se

En sökande podd från Expressen Kultur – om manlighet, kärlek och ensamhet. Med radiostjärnan Eric Schüldt och Daniel Sjölin, författare och tv-profil.