Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bara idéer är ingen konst

Brita Marakatt-Labbas broderier lockar långa köer.Foto: ROMAN MÄRZ
Ibrahim Mahamas monumentala "Check point sekondi" är ett vackert monument över människors och varors rörelser över världen.Foto: IBRAHIM MAHAMA
Marta Minujíns "The parthenon of books" är en stålrörsmodell i full skala av ett grekiskt tempel som ska fyllas med böcker som varit förbjudna. Det står på Friedrichsplatz, plats för ett av nazisternas bokbål på 30-talet.Foto: ROMAN MÄRZ
Marta Minujíns "The parthenon of books" är en stålrörsmodell i full skala av ett grekiskt tempel som ska fyllas med böcker som varit förbjudna. Det står på Friedrichsplatz, plats för ett av nazisternas bokbål på 30-talet.Foto: ROMAN MÄRZ

Documenta 14 i Kassel är sedvanligt revolutionärt. Nils Forsberg letar efter konsten bortom idékonstruktionerna.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Situationen är ytterst allvarlig. Undergången är nära, den nykoloniala, patriarkala och heteronormativa maktordningen håller, med understöd av det neoliberala krigsmaskineriet, västvärlden i ett iskallt järngrepp. Nationalstaten och finanskapitalet sitter i samma fascistbåt.

Japp, så ser förutsättningarna ut. Välkomna till Documenta i Kassel, som i helgen öppnade på hemmaplan efter tjuvstarten i Aten i början av april (Expressen 11/4). Det mesta är sig likt, den inledande presskonferensen var stundtals revolutionär i tonfallet. 

Strukturellt som IS

Retoriken är apokalyptisk. Det bestående måste rivas ner och ersättas med en annan, bättre värld. Hur den ska se ut är inte riktigt klart. Strukturellt är det samma sak som högernationalisternas dröm om ett idealiserat förflutet, liksom IS som ser svaret på samtidens förfall i de första kalifernas 600-tal.

Det är lätt att föreställa sig hur mycket utrymme konsten skulle få i dessa utopier (typ ingen alls) och även på Documenta är konstkorridoren smal och allvaret stort. I Kassel är konstnärerna desamma som i Aten, men visuellt är det ändå bättre än i Aten. 

 

LÄS MER – Nils Forsberg: Antiken erbjuder tröst när döden inträffar 

 

Ibrahim Mahamas grepp att täcka två gamla vakttorn vid en av stadens infarter med smutsiga slitna jutesäckar blir till ett vackert monument över människors och varors rörelser över världen. Storslaget på samma tysta sätt är Marta Minujíns ”Parthenon of books”, en stålrörsmodell i full skala av ett grekiskt tempel som ska fyllas med böcker som varit förbjudna. Det står på Friedrichsplatz, plats för ett av nazisternas bokbål på 1930-talet.

Fruktansvärt tråkigt

Annat upplevs som bra men är i själva verket bara inte så fruktansvärt tråkigt. Naeem Mohaiemens verk om Bangladeshs historia är snyggt berättad på tre skärmar men den kunde ha varit med på Documenta 2002. Postkolonial filminstallation som genrekonst. Det räcker inte med idéer. De måste gestaltas, formuleras. Väggtidningsestetik, montrar med fotokopierade boksidor eller hela domen i ett renbetesmål i norska Sapmi är inte berättande som berör.

 

LÄS MER – Nils Forsberg: Documenta 13 missar människan i viljan att omfatta allt

 

Just urbefolkningars traditioner är en tydlig trend. Enda svenska deltagaren Britta Marakatt-Labba har nu en kö av gallerister som vill ställa ut hennes broderier. Konstvärlden letar efter nya uttryck, men balanserar på gränsen till samma romantiska exotism som fick konstnärer kring 1900 att söka sig till Söderhavet och andra platser för att hitta det Enkla, Rena och Ursprungliga. 

Därför blir Documenta 14 tyvärr inte det intellektuellt utmanande alternativ för oss som inte heller intresserar oss för prisrekord på Hirst eller Koons i en polariserad konstvärld. 

Så hur allvarlig är situationen? De enstaka verk som spjärnar mot det förprogrammerade perspektivet inger hopp, och överlevde konsten 68-eran ska den nog klara det här också.

 

 

KONST

Documenta 14

Kassel, Tyskland

Till 17/9

 

Nils Forsberg är konstredaktör på Expressens kultursida.