Selma Lagerlöfs nobelklänning från 1909. Foto: MARIE SÖHRMANSelma Lagerlöfs nobelklänning från 1909. Foto: MARIE SÖHRMAN
Selma Lagerlöfs nobelklänning från 1909. Foto: MARIE SÖHRMAN
Sara Danius nobelklänning 2015. Foto: CARL BENGTSSON / SKARPSara Danius nobelklänning 2015. Foto: CARL BENGTSSON / SKARP
Sara Danius nobelklänning 2015. Foto: CARL BENGTSSON / SKARP

Bakom klädernas yta döljer sig djup mening

Publicerad

På Sven-Harrys i Stockholm samsas exklusiva världsdesigners med studentplagg.

Philip Warkander ser en laddad berättelse om klass, kön och makt.

Se veckans avsnitt av Kultur-Expressen i spelaren ovan.

 

MODE | RECENSION. Få saker känns i dag så omoderna som mode. Överproduktion, undermåliga arbetsvillkor och ett uppskruvat tempo gör branschens identitetskris uppenbar även för den oinvigde. Därför kan man fråga sig varför 2018 inleds med ännu en modeutställning.

”Couturens hemligheter”, under kreativ ledning av Ingrid Giertz-Mårtenson och Pär Engsheden, med Ulrika Kyaga som gästcurator, räds dock inte kritiska frågor. Utställningens huvudsakliga ärende är att förmedla kunskap om ett unikt och handskräddat mode, långt från de massproducerade plagg vi använder i vår vardag.  

Nobelmiddagar

Har couturen har någon funktion i dagens samhälle? Den, och dess syskon haute couture, är främst förknippad med exklusiva sammanhang: I kungliga salonger, på nobelmiddagar och röda mattor förstärker couture-plagg det symboliska avståndet mellan dem som får vara med och dem som hålls utanför. 

Plaggen i sig ägnas sällan någon djupare analys, till förmån för banala beskrivningar av vackra volanger och sexiga skärningar. Ointresset för plaggens själva materialitet är trist, för precis som utställningstiteln påstår rymmer couture-kreationer ofta intrikata berättelser mellan sina fibrer.

Sara Danius

I utställningens första rum står två klänningar med ryggarna mot varandra. Den ena är Sara Danius från 2015, den andra Selma Lagerlöfs från 1909. Danius sitter på samma stol i Svenska Akademien som dess första kvinnliga ledamot Lagerlöf en gång satt på. 

Danius klänning bär på medvetna blinkningar till Lagerlöfs kreation, samtidigt som den också rymmer allusioner till Danius egen litteraturforskning. Dessutom är den sydd av tyg från Abraham Ltd, den främsta leverantören av textilier till fransk haute couture. 

Cristóbal Balenciaga, känd för sin skulpturala design, menade att det var materialet – från just Abraham Ltd – som avgjorde plaggets form. Formgivaren följde och tolkade materialets rörelser och fall.

 

LÄS MER – PHILP WARKANDER: Mode är design – inte konst

Kön och klass

Här har vi utställningens kärna: Den eleganta ytan rymmer en djup komplexitet. Invävt mellan trådarna finns berättelser om personöden, kulturhistoria och internationella nätverk. Det utställda hantverket är resultatet av intim samverkan mellan teknisk expertis, avancerade material och klienternas ekonomiska och kulturella resurser. 

Utställningens nätta format – cirka fyrtio plagg av allt från gamla mästare till samtida modedesignstudenter – passar väl in i det här resonemanget. Ytligt sett en lättsam historia, men samtidigt en laddad berättelse om svensk-franska relationer, ideologiskt präglade förståelser av kön och klass, och med en blick som trots historiska rötter är riktad framåt, mot nya sätt att förstå och göra mode på. 

 

LÄS MER – PHILIP WARKANDER: Låt mode vara mer än kläder vi inte behöver

 

 

MODE

Couturens hemligheter

Sven-Harrys i Stockholm

Till 2/4

 

Philip Warkander är fil dr i modevetenskap och medarbetare på Expressens kultursida.

 

Relaterade ämnen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag