Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Bakom klädernas yta döljer sig djup mening

Selma Lagerlöfs nobelklänning från 1909. Foto: MARIE SÖHRMAN
Sara Danius nobelklänning 2015. Foto: CARL BENGTSSON / SKARP

På Sven-Harrys i Stockholm samsas exklusiva världsdesigners med studentplagg.

Philip Warkander ser en laddad berättelse om klass, kön och makt.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Se veckans avsnitt av Kultur-Expressen i spelaren ovan.

 

MODE | RECENSION. Få saker känns i dag så omoderna som mode. Överproduktion, undermåliga arbetsvillkor och ett uppskruvat tempo gör branschens identitetskris uppenbar även för den oinvigde. Därför kan man fråga sig varför 2018 inleds med ännu en modeutställning.

”Couturens hemligheter”, under kreativ ledning av Ingrid Giertz-Mårtenson och Pär Engsheden, med Ulrika Kyaga som gästcurator, räds dock inte kritiska frågor. Utställningens huvudsakliga ärende är att förmedla kunskap om ett unikt och handskräddat mode, långt från de massproducerade plagg vi använder i vår vardag.  

Nobelmiddagar

Har couturen har någon funktion i dagens samhälle? Den, och dess syskon haute couture, är främst förknippad med exklusiva sammanhang: I kungliga salonger, på nobelmiddagar och röda mattor förstärker couture-plagg det symboliska avståndet mellan dem som får vara med och dem som hålls utanför. 

Plaggen i sig ägnas sällan någon djupare analys, till förmån för banala beskrivningar av vackra volanger och sexiga skärningar. Ointresset för plaggens själva materialitet är trist, för precis som utställningstiteln påstår rymmer couture-kreationer ofta intrikata berättelser mellan sina fibrer.

Sara Danius

I utställningens första rum står två klänningar med ryggarna mot varandra. Den ena är Sara Danius från 2015, den andra Selma Lagerlöfs från 1909. Danius sitter på samma stol i Svenska Akademien som dess första kvinnliga ledamot Lagerlöf en gång satt på. 

Danius klänning bär på medvetna blinkningar till Lagerlöfs kreation, samtidigt som den också rymmer allusioner till Danius egen litteraturforskning. Dessutom är den sydd av tyg från Abraham Ltd, den främsta leverantören av textilier till fransk haute couture. 

Cristóbal Balenciaga, känd för sin skulpturala design, menade att det var materialet – från just Abraham Ltd – som avgjorde plaggets form. Formgivaren följde och tolkade materialets rörelser och fall.

 

LÄS MER – PHILP WARKANDER: Mode är design – inte konst

Kön och klass

Här har vi utställningens kärna: Den eleganta ytan rymmer en djup komplexitet. Invävt mellan trådarna finns berättelser om personöden, kulturhistoria och internationella nätverk. Det utställda hantverket är resultatet av intim samverkan mellan teknisk expertis, avancerade material och klienternas ekonomiska och kulturella resurser. 

Utställningens nätta format – cirka fyrtio plagg av allt från gamla mästare till samtida modedesignstudenter – passar väl in i det här resonemanget. Ytligt sett en lättsam historia, men samtidigt en laddad berättelse om svensk-franska relationer, ideologiskt präglade förståelser av kön och klass, och med en blick som trots historiska rötter är riktad framåt, mot nya sätt att förstå och göra mode på. 

 

LÄS MER – PHILIP WARKANDER: Låt mode vara mer än kläder vi inte behöver

 

 

MODE

Couturens hemligheter

Sven-Harrys i Stockholm

Till 2/4

 

Philip Warkander är fil dr i modevetenskap och medarbetare på Expressens kultursida.

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!