Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Konflikten i Israel riskerar att ta fokus från konsten

Detalj av verket "Reconstructed Memories (Lariam B)", 2001-05.
Foto: Ron Amir/Shaxaf Haber
Zvi Goldstein, detalj av verket "Cultural Attraction", 1990.
Foto: Dirk Pauwels
Charlotte Wiberg är skribent på Expressens kultursida.
Foto: PRIVAT

Zvi Goldsteins verk bygger på rekonstruerade minnen från konstnärens resor i Afrika och Asien.

Charlotte Wiberg leds djupare in i hans tankevärld och personligt uppbyggda kosmos.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. När Zvi Goldstein 1978 flyttade tillbaka till Jerusalem efter nästan tjugo år på den europeiska konstscenen förändrades hans perspektiv på världen. Europa blev periferin och Goldstein började företa resor i Mellanösternområdet, Afrika och Asien. Dessa resor blev grunden för hans konstnärskap, som nu visas på Moderna Museet i Malmö.

Några av verken utgör försök att återge resor företagna utan kamera eller anteckningsblock. De är kryptiska och åskådaren behöver ta hjälp av utställningstext eller guide. Samtidigt är de öppna för tolkning. 

Verket ”Reconstructed memories (Lariam B)” har en visuell och suggestiv kvalitet som tyvärr inte är genomgående i utställningen. Här finns ett berg i miniatyr, som bestigs av en ödla. Titthål in i berget visar ett bältdjur som om en går nära ser ut att titta tillbaka på betraktaren. I andra änden en månskära, och återigen ett titthål som avslöjar en ljusstump och tändsticksaskar. Gå nära och du ser en liten man som snubblar och faller. Det är nästan som en schamanistisk bild av en besjälad värld, men med en antydan av trauma. Glaset som täcker konstverket är krossat.

Zvi Goldstein, "From my Archive", 1996.
Foto: Dirk Pauwels

En stor vinst för utställningen är att den i ett separat rum visar ”From my archive”, ett verk som består av 31 montrar med utkast, texter och föremål som leder besökaren djupare in i Goldsteins tankevärld. På väggen presenteras konstnärens så kallade metodologi: ett system av sex kategorier som verken inordnas under, med namn som ”Black hole constructions” eller ”Perfect worlds, possible worlds”. De utgör delar av ett personligt, associativt uppbyggt kosmos. En skulle kanske kunna tala om en ”world art” som förnekar artificiella nationsgränser och försöker binda världen samman – men ramen är ändå den västerländska konceptkonsten.

Konstnärens förhållande till sitt hemland, där han till exempel vägrade att delta i kriget 1982, är inte konfliktfritt.

Goldstein växte upp i Cluj, dit hans föräldrar återvänt som överlevare av Förintelsen. Området som tidigare varit ungerskt hade då blivit rumänskt. Familjen var inte välkommen och flyttade till Israel. Men även där återfinns trauma och en splittrad identitet. Konstnärens förhållande till sitt hemland, där han till exempel vägrade att delta i kriget 1982, är inte konfliktfritt. I en av texterna i ”From my archive” uttrycker han bitterhet över att som judisk israel ständigt ifrågasättas och betraktas som vit kolonisatör. Men också genans över sitt israeliska pass.

Valet att visa Zvi Goldstein avslöjar det idiotiska i det krav på kulturell bojkott av Israel som vissa förespråkar. Israeliska konstnärer är inte företrädare för den israeliska regeringen. Samtidigt blev det tydligt redan på pressvisningen att utställningen riskerar ses helt i ljuset av den nya konflikten mellan Israel och Palestina. Det är inte riktigt att göra den rättvisa.


KONST

ZVI GOLDSTEIN

Vindar från Jeriko

Moderna museet, Malmö

Till 29/8


Charlotte Wiberg är skribent på Expressens kultursida.



Lyssna på Expressen nya mediepodd

https://embed.radioplay.io?id=83893&country_iso=se

Expressens kulturchef Karin Olsson och redaktionschef Magnus Alselind tar er med bakom kulisserna i medievärlden och fångar upp snackisarna. Varje vecka med en spännande gäst.