Nils Forsberg är konstkritiker och medarbetare på Expressens kultursida. Foto: MIKAEL SJÖBERGNils Forsberg är konstkritiker och medarbetare på Expressens kultursida. Foto: MIKAEL SJÖBERG
Nils Forsberg är konstkritiker och medarbetare på Expressens kultursida. Foto: MIKAEL SJÖBERG
Sara Danius i tovad ull är ett av inslagen på årets vårsalong. Monika Eriksson upphovskvinnan. Foto: LILJEVALCHS / LILJEVALCHSSara Danius i tovad ull är ett av inslagen på årets vårsalong. Monika Eriksson upphovskvinnan. Foto: LILJEVALCHS / LILJEVALCHS
Sara Danius i tovad ull är ett av inslagen på årets vårsalong. Monika Eriksson upphovskvinnan. Foto: LILJEVALCHS / LILJEVALCHS
"Projekt 20001 – Mångfald, möten, möjligheter" av Jonas Valthersson. Foto: JONAS VALTHERSSON / LILJEVALCHS"Projekt 20001 – Mångfald, möten, möjligheter" av Jonas Valthersson. Foto: JONAS VALTHERSSON / LILJEVALCHS
"Projekt 20001 – Mångfald, möten, möjligheter" av Jonas Valthersson. Foto: JONAS VALTHERSSON / LILJEVALCHS

Klyftan mellan proffs och amatörer är enorm

Publicerad

På Liljevalchs vårsalong härskar amatörernas målarglädje, på institutionerna svala idébyggen. Nils Forsberg slits mellan konstens Skylla och Karybdis.

KONST | RECENSION. Något håller på att gå sönder i konstvärlden. Den avancerade samtidskonsten, den som visas på spjutspetsutställningar, har sedan länge kopplat loss från estetiken till förmån för idéerna. Alla uttryck funkar, så länge värdegrunden och världsförbättrarambitionerna är de korrekta. Normkritisk nyvänster, ungefär.

På Liljevalchs vårsalong i Stockholm syns föga sådant. Här är det skaparglädje, färg och form i stora lass, kryddad med lite finurligheter. Här hörs inga svårartade performancevrål.

Sara Danius

Monika Wennergrens ”Jardin d'acclimation 12 (Röding)” är en jätteröd röding i akryl på duk. Åsa Karlssons ”Urtid” visar ett gäng flamingor i vattenbrynet med fickur i näbbarna. ”Akademiledamot” av Monika Eriksson är Sara Danius huvud i tovad ull.

Verklighetens konst. Så här ser den ut.

När det ser ut som att något inspirerats av Liam Gillicks färgade plexiglaskonstruktioner, visar det sig att konstnären (Petter Kreuger) har gått på konsthögskola. Det handlar alltså inte om någon nedsippring av 1990-talshipp relationell konceptkonst till vilken glad amatör som helst.

Monika Wennergrens "Röding".Foto: LILJEVALCHS / LILJEVALCHS

Branting och Juholt

Utan teoretisk överbyggnad och ett högbrynt sammanhang blir det också rätt tomt. Bäst blir landskapsmåleriet och stadsvyerna, åtminstone på lite håll. När man kommer närmare ser man att njä, det är ju inte riktigt som Andreas Eriksson. Eller Per Kirkeby

När det blir politiskt på Vårsalongen är det i till exempel Eva Kitoks broderi ”Socialdemokratin”, en evolutionshistoria där Branting går upprätt och Juholt blivit en apa. Alldeles för platt för att hyllas i en konsttidskrift.

 

LÄS MER – Nils Forsberg: På Vårsalongen 2017 är skaparlusten privat

 

Det är svårt att se hur idébaserad spjutspetskonsten ska vinna bredare förankring, eftersom innehåll i det långa perspektivet är så mycket flyktigare än form. 

Så tills vidare skvalpar vi omkring i ett allt bredare sund mellan Skylla – den måleriska motsvarigheten till coverbandets riffglädje på Vårsalongen – och Karybdis, den neomarxistiska interventionen i politiska strukturer, presenterade i arkivform på en biennal, eller på konsthall med dåliga besökssiffror.

 

LÄS MER – Valerie Kyeyune Backström: Den textila konsten imponerar på Vårsalongen 2016

 

KONST

Vårsalongen 2018

Liljevalchs konsthall

Till 25/3

 

Nils Forsberg är konstkritiker och medarbetare på Expressens kultursida.

Läs fler texter av Nils Forsberg här.

 

 

 

Relaterade ämnen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag