KONST | RECENSION. Något håller på att gå sönder i konstvärlden. Den avancerade samtidskonsten, den som visas på spjutspetsutställningar, har sedan länge kopplat loss från estetiken till förmån för idéerna. Alla uttryck funkar, så länge värdegrunden och världsförbättrarambitionerna är de korrekta. Normkritisk nyvänster, ungefär.
På Liljevalchs vårsalong i Stockholm syns föga sådant. Här är det skaparglädje, färg och form i stora lass, kryddad med lite finurligheter. Här hörs inga svårartade performancevrål.
Sara Danius
Monika Wennergrens ”Jardin d'acclimation 12 (Röding)” är en jätteröd röding i akryl på duk. Åsa Karlssons ”Urtid” visar ett gäng flamingor i vattenbrynet med fickur i näbbarna. ”Akademiledamot” av Monika Eriksson är Sara Danius huvud i tovad ull.
Verklighetens konst. Så här ser den ut.
När det ser ut som att något inspirerats av Liam Gillicks färgade plexiglaskonstruktioner, visar det sig att konstnären (Petter Kreuger) har gått på konsthögskola. Det handlar alltså inte om någon nedsippring av 1990-talshipp relationell konceptkonst till vilken glad amatör som helst.

Branting och Juholt
Utan teoretisk överbyggnad och ett högbrynt sammanhang blir det också rätt tomt. Bäst blir landskapsmåleriet och stadsvyerna, åtminstone på lite håll. När man kommer närmare ser man att njä, det är ju inte riktigt som Andreas Eriksson. Eller Per Kirkeby.
När det blir politiskt på Vårsalongen är det i till exempel Eva Kitoks broderi ”Socialdemokratin”, en evolutionshistoria där Branting går upprätt och Juholt blivit en apa. Alldeles för platt för att hyllas i en konsttidskrift.
LÄS MER – Nils Forsberg: På Vårsalongen 2017 är skaparlusten privat
Det är svårt att se hur idébaserad spjutspetskonsten ska vinna bredare förankring, eftersom innehåll i det långa perspektivet är så mycket flyktigare än form.
Så tills vidare skvalpar vi omkring i ett allt bredare sund mellan Skylla – den måleriska motsvarigheten till coverbandets riffglädje på Vårsalongen – och Karybdis, den neomarxistiska interventionen i politiska strukturer, presenterade i arkivform på en biennal, eller på konsthall med dåliga besökssiffror.
LÄS MER – Valerie Kyeyune Backström: Den textila konsten imponerar på Vårsalongen 2016
KONST
Vårsalongen 2018
Liljevalchs konsthall
Till 25/3
Nils Forsberg är konstkritiker och medarbetare på Expressens kultursida.