Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Klyftan mellan proffs och amatörer är enorm

Nils Forsberg är konstkritiker och medarbetare på Expressens kultursida. Foto: MIKAEL SJÖBERG
Sara Danius i tovad ull är ett av inslagen på årets vårsalong. Monika Eriksson upphovskvinnan. Foto: LILJEVALCHS / LILJEVALCHS
"Projekt 20001 – Mångfald, möten, möjligheter" av Jonas Valthersson. Foto: JONAS VALTHERSSON / LILJEVALCHS

På Liljevalchs vårsalong härskar amatörernas målarglädje, på institutionerna svala idébyggen. Nils Forsberg slits mellan konstens Skylla och Karybdis.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KONST | RECENSION. Något håller på att gå sönder i konstvärlden. Den avancerade samtidskonsten, den som visas på spjutspetsutställningar, har sedan länge kopplat loss från estetiken till förmån för idéerna. Alla uttryck funkar, så länge värdegrunden och världsförbättrarambitionerna är de korrekta. Normkritisk nyvänster, ungefär.

På Liljevalchs vårsalong i Stockholm syns föga sådant. Här är det skaparglädje, färg och form i stora lass, kryddad med lite finurligheter. Här hörs inga svårartade performancevrål.

Sara Danius

Monika Wennergrens ”Jardin d'acclimation 12 (Röding)” är en jätteröd röding i akryl på duk. Åsa Karlssons ”Urtid” visar ett gäng flamingor i vattenbrynet med fickur i näbbarna. ”Akademiledamot” av Monika Eriksson är Sara Danius huvud i tovad ull.

Verklighetens konst. Så här ser den ut.

När det ser ut som att något inspirerats av Liam Gillicks färgade plexiglaskonstruktioner, visar det sig att konstnären (Petter Kreuger) har gått på konsthögskola. Det handlar alltså inte om någon nedsippring av 1990-talshipp relationell konceptkonst till vilken glad amatör som helst.

Monika Wennergrens "Röding". Foto: LILJEVALCHS / LILJEVALCHS

Branting och Juholt

Utan teoretisk överbyggnad och ett högbrynt sammanhang blir det också rätt tomt. Bäst blir landskapsmåleriet och stadsvyerna, åtminstone på lite håll. När man kommer närmare ser man att njä, det är ju inte riktigt som Andreas Eriksson. Eller Per Kirkeby

När det blir politiskt på Vårsalongen är det i till exempel Eva Kitoks broderi ”Socialdemokratin”, en evolutionshistoria där Branting går upprätt och Juholt blivit en apa. Alldeles för platt för att hyllas i en konsttidskrift.

 

LÄS MER – Nils Forsberg: På Vårsalongen 2017 är skaparlusten privat

 

Det är svårt att se hur idébaserad spjutspetskonsten ska vinna bredare förankring, eftersom innehåll i det långa perspektivet är så mycket flyktigare än form. 

Så tills vidare skvalpar vi omkring i ett allt bredare sund mellan Skylla – den måleriska motsvarigheten till coverbandets riffglädje på Vårsalongen – och Karybdis, den neomarxistiska interventionen i politiska strukturer, presenterade i arkivform på en biennal, eller på konsthall med dåliga besökssiffror.

 

LÄS MER – Valerie Kyeyune Backström: Den textila konsten imponerar på Vårsalongen 2016

 

KONST

Vårsalongen 2018

Liljevalchs konsthall

Till 25/3

 

Nils Forsberg är konstkritiker och medarbetare på Expressens kultursida.

Läs fler texter av Nils Forsberg här.

 

 

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!