Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kärlekskriget som opera: "Det blir en hit!"

Ebba Witt-Brattströms bok "Århundradets kärlekskrig" blir opera. Foto: Nora Lorek / NORA LOREK
Hon: Anna Larsson, alt.
Han: Lars Arvidson, baryton. Foto: Mikael Almehag / Mikael Almehag
Mathias Clason, librettist.
Paula af Malmborg Ward, kompositör.

Ebba Witt-Brattströms "Århundradets kärlekskrig" sätts upp som opera nästa sommar.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Det är redan klart att punktromanen, som kom ut i mars och handlar om ett äktenskapligt haveri, ska sättas upp på Stadsteatern nästa år.

Nu blir den även opera på Vattnäs konsertlada med musik av Paula af Malmborg Ward. I rollen som Hon: alten Anna Larsson. Han: Lars Arvidson, baryton. Mathias Clason, som skrivit om romanen till ett libretto, har även skrivit in en tredje roll: den unga kvinnan Ivona, som spelas av sopranen Amelia Jacobsson.

– Jag lyssnade på opera hela tiden medan jag skrev pjäsen. Det var nästan en öververklig lycka när jag förstod att den ska sättas upp av det här drömteamet på just Vattnäs, som ju är centrum för nyskriven opera, säger Ebba Witt-Brattström, som precis provlyssnat på lite av operan på en presskonferens.

– Det kommer verkligen att bli en riktig hit!

Varför lämpar sig just Århundradets kärlekskrig som opera?

– För att den renodlar en kärnkonflikt som också är en kärnattraktion – de där snabba kasten.

Vilken är din egen relation till opera?

– Den är stark och långvarig. Jag var sex år första gången när jag såg "Lille Petters resa på månen". Min pappa tog med mig på opera, det var vår grej.

Du har ju även debatterat opera och vänt dig mot bilden av den som en sexistisk konstart?

– Ja, jag tycker inte det finns en mindre sexistisk konstart. Den ger verkligen kvinnan en röst. Det går nämligen inte att skära bort kvinnorna ur operan, som man kan göra på teatern. Ett operalibretto måste sväljas helt, och kvinnorna äger scenen när de sjunger.

Tror du att detta är den första av många Ebba-operor?

– Just nu har jag fullständig hybris, så ja, ja, ja!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!