Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Karl Schlögel: Terror och dröm. Moskva år 1937

1937 kulminerade Stalins godtyckliga arresteringar och massavrättningar i Sovjetunionen. Per Wirtén läser den tyske historikern Karl Schlögels faktamyllrande bok om skräckens år.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

FAKTA

SAKPROSA
KARL SCHLÖGEL | Terror och dröm. Moskva år 1937 | Översättning Peter Handberg | Natur & Kultur, 761 s.

1937 var Sovjetunionens nollpunkt. Det var året då borren sjönk ner i den trasiga tandens huvudnerv. Moskvas eget Ground zero låg vid avrättningsplatsen i Butovo, där en handfull diversearbetare med hårt arbetsschema sköt de dödsdömda bakifrån på nära håll genom huvudet. I pauserna stärkte de moralen med vodka och efteråt fick de några stänk eau de cologne för att dämpa stanken av blod. Under stormen av terror, 15 månader utan nåd, säckade 20 761 människor samman i massgravarna i Butovo.
Det var bara i Moskva. I hela landet arresterades under samma tid två miljoner, varav 1,3 miljoner hamnade i arbetsläger och 700 000 avrättades. Ingen förstod riktigt varför. Varken offren eller bödlarna. Vem skulle överleva, vem skulle dö?
Terror och dröm är den tyska historikern Karls Schlögels märkliga och svårsmälta bok om detta förfärliga år i Moskva.
I en lång parad virvlar händelser, skeenden och sensationer förbi. Moskva var en häxkittel. Och Schlögel skriver med sådant inre existentiellt tryck att gatorna, husen, teatrarna och de väldiga Stalinporträtten verkar explodera rakt ut ur hans rämnande kroppsdelar. Ibland måste jag nästan skydda mig mot boken, mot känslan att bli övermannad.
Terrorn var både skådespelsprocesserna i dagsljus och dödandet i mörkret; både den berusande euforin över ständigt nya övermänskliga hjältedåd och den månbelysta tysta skräcken, både det moderna överflödet och de långa köerna (tre dygn för en ny kappa), både festplatserna och avrättningsplatserna.

Schlögels ambition är att fånga alltsammans i ett gränslöst svep över adressböcker, reklambroschyrer, romaner, stadsplaner, dagboksnoteringar, diplomatpost... allt... slum, high society och förryskad jazz... för att framkalla känslan av feber, av Moskva 1937.
Karl Schlögels sätt att skriva historia ansluter till en populär trend där det dagliga skeendets faktamassor släpps lösa och inget anses obetydligt. Mike Davis böcker om Los Angeles var stilens pionjärverk. För några år sedan kom Rick Perlsteins Nixonland. Effekten kan vara svindlande och efterklangen kan påminna om filmens: man lämnas kvar med ett myller av intryck men med otillfredställd hunger efter koncentrerad analys.

Är det möjligt att förstå Moskva 1937? Schlögel försöker genom att framhäva kontrasterna och beskriva hur våldet redan fanns närvarande i den enorma moderniseringschock som rev det gamla. Strax utanför stadskärnan grävde 150 000 slavar Moskva-Volgakanalen.
På söndagar åkte de privilegierade ut med picknick för att se på. När megaprojektet invigdes med glittrande fest fördes projektledarna bort för avrättning: "orkesterns larm övergick i tjutandet från bilarna som undan för undan förde bort offren".

Samma år firade Stalin revolutionens årsdag med den inre kretsen och höjde glaset: "Skål för förintandet av alla fiender, de själva och deras familjer - tills det inte finns någon mer."
I väntan på sin avrättning skrev veteranen Bucharin, inlåst i Lubjankas källarhålor, utan ironi: "Apokalyptiska tider för gamla kärringar av bägge könen. Födelsen av en ny tid för mänskligheten. En tid av stort hjältemod..."

Varje år vandrar historiker ut från de ryska arkiven med nya feta volymer. Kunskapen om tyranniet växer. När tiden blivit mogen kommer den att utlösa en skulddebatt liknande den om Sveriges roll under andra världskriget.
Kunde Sverige ha agerat annorlunda? Vilka svenska storföretag profiterade på systemet? Frågorna är motiverade. Jag tänker på dem varje gång Karl Schlögel hämtar andan.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!