Ingmar Bergman. Foto: ANDERS WIKLUND / SCANPIXIngmar Bergman. Foto: ANDERS WIKLUND / SCANPIX
Ingmar Bergman. Foto: ANDERS WIKLUND / SCANPIX
Anders Zorns "Vadstället", 1911. Beskuren. Foto: Stockholms auktionsverk.Anders Zorns "Vadstället", 1911. Beskuren. Foto: Stockholms auktionsverk.
Anders Zorns "Vadstället", 1911. Beskuren. Foto: Stockholms auktionsverk.
Karin Olsson, kulturchef på Expressen. Foto: THEO ELIAS LUNDGRENKarin Olsson, kulturchef på Expressen. Foto: THEO ELIAS LUNDGREN
Karin Olsson, kulturchef på Expressen. Foto: THEO ELIAS LUNDGREN
Karin Olsson

Vidriga kulturmän – men briljanta kvinnoskildrare

Publicerad

Hur kan de värsta av kulturmän skapa så komplexa kvinnoskildringar, undrar Karin Olsson.

KRÖNIKA | KONST. Kåtbocken Anders Zorn fångade med lätt hand sensualiteten och kraften i den vardagliga kvinnokroppen. Dämonregissören Ingmar Bergman skapade några av filmhistoriens mest dynamiska kvinnoroller. Och kvinnohataren August Strindbergs frihetslängtande Fröken Julie är en av den svenska teaterhistoriens mest slitstarka gestalter.

Hur kan de värsta av kulturmän skapa de mest komplexa, inkännande eller bara häpnadsväckande vackra porträtt av kvinnor? Jag tror att det säger något om den, ja faktiskt, mystik som finns i viss stor konst. Leif Zern är något på spåren i sin flyhänta, nu återutgivna essäbok "Se Bergman". Han menar att Bergman slets mellan att "konsten antingen [är] en uppenbarelse, den enda som skulle kunna tävla med religionen, eller en löjeväckande privat och navelskådande sysselsättning."

Lyckad konst ger onekligen en förhöjd livskänsla och upplevelse av djupare insikter, medan den platta och fyrkantiga framkallar akut tristess eller genans.

Det manliga geniet

Efter Metoo talas det mycket om att det manliga geniet måste skjutas ner från piedestalen och arbetsplatserna rensas upp, särskilt de konstnärliga som förblivit något av tivoliparker för mansgrisar med byxklåda. Det är på tiden. 

Äntligen kommer också Jane Magnusson med en tv-serie och dokumentär, "Bergman: A year in a life", som ska skildra chefen, kvinnokarlen och pappan Bergman. Det gäller bara att i glädjeyran komma ihåg att det inte nödvändigtvis finns en korrelation mellan god person och god konst. 

Lars von Trier skulle inte direkt kvala in som feministisk kolumnist på Aftonbladets ledarsida, men de många kvinnliga huvudpersonerna i hans filmer är oupphörligt fascinerande. 

I veckans avsnitt av programmet "KulturExpressen" frågade jag Filminstitutets produktionsstödschef Kristina Colliander om Ingmar Bergmans bolag hade klarat kraven för hennes nya obligatoriska "green card", som bland annat kräver kunskaper om genusstrukturer. "Han skulle ha sett till att ha en superproffsig vd och producent och så skulle han lösa det, tror jag", svarade hon. 

Kanske det. 

Eller så skulle han ha blivit rosenrasande på storebrorsfasonerna, förbjudit producenten att låta sig fostras av staten och gått i landsflykt, som han gjorde 1976 efter att han hade blivit gripen på Dramaten misstänkt för skattebrott, inledningen på det åtal som sedan lades ner. 

Finansminister Gunnar Sträng

I debatten deklarerade finansminister Gunnar Sträng att skattelagarna minsann även gällde för "kulturister". Självklart gäller även diskrimineringslagar och sexualbrottslagstiftning "kulturister". Mäktiga människor ska heller inte få regissera sina arbetskamrater med underlivet.

Men när tidsandan nu blåser i den gynnsamma riktningen måste vi också se upp så att inte män med stor konstnärlig begåvning, som råkar avsky Bechdeltest och somna av normkritik, rensas bort av bara farten innan de ens har fått chansen. 

Jag vill i alla fall inte vara utan de geniala kvinnoporträtten, även om de skapats av monumentalt självupptagna och misstänkt misogyna kulturmän.

 

Karin Olsson är kulturchef på Expressen.

 

LÄS MER - Jonas Gardell: Därför är hatet så starkt mot gym-onanisten 

Relaterade ämnen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag