Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Karin Olsson

Vackert eller fult - här rasar det kritiska samtalet

Hamra ateljébostad vann Kasper Salin-priset 2018. Foto: Michel Bonvin
Nya Nationalmuseum. Foto: Bruno Ehrs

Karin Olsson om den livliga arkitekturdebatten.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KRÖNIKA | ARKITEKTUR. Teaterkritiken saknar liv och lust, skulle man karikerat kunna sammanfatta den pågående debatten på kultursidorna. När jag i veckan hade äran att dela ut Sveriges Arkitekters kritikerpris till Mark Isitt slog det mig att arkitekturkritiken befinner sig i det rakt motsatta tillståndet. Den är mitt upp i ett svettigt, märgfullt och roligt samtal.

Här står stora värden på spel: vackert och fult, hållbart och ohållbart, livsbejakande eller själsdödande. Det beror på att flera av vår tids stora frågor, som klass, klimat och trygghet, skär rakt in i arkitekturen och samhällsplaneringen. Men också på att det finns en pigg opposition, som bråkar med parnassen.

 

Debatten om ”fula hus” har blivit brett medial sedan Arkitekturupproret grundades 2014. Det vill ”ifrågasätta det elitistiska smakmonopolet som kört fast i dysfunktionell nymodernism och dekonstruktivism”. Upproret har devisen att ”det finns alternativ till fyrkantiga lådor”, arrangerar omröstningar om Sveriges fulaste stad och delar ut antipriset Kasper Kalkon till årets fulaste nybygge.

 

I år ”vann” det så kallade rosthuset i Malmö, ett flerfamiljshus helt klätt i corténplåt som nu har blivit ordentligt brunskrovligt. Ägaren MKB kontrar med att det är Malmös mest populära nybygge.

Nya Nationalmuseum är raka motsatsen till en låda.

När det riktiga Kasper Salin-priset skulle delas ut i tisdags hade Sveriges Arkitekters jury en gyllene chans att visa att nidbilden inte stämmer, att arkitekteliten inte alls bara gillar betonglådor; tesen som det gapiga Arkitekturupproret driver. Bland de nominerade fanns Wingårdhs fantastiska renovering av Nationalmuseum.

 

Nya Nationalmuseum är raka motsatsen till en låda. Klassiskt vackert och fullt av färg. Mottagandet av renoveringen har varit lyriskt. Och besökssiffrorna efter öppningen i oktober är långt över förväntningarna. Mer än 300 000 besökare har kommit, lika många som man tidigare hade på ett år. Köerna ringlar ofta ut på gatan.

Folk – med sådana volymer kan man faktiskt tala i så generella termer – älskar det.

Nya Nationalmuseum. Foto: Bruno Ehrs

Men Sveriges Arkitekter lät sig inte bevekas. I år gick Kasper Salin-priset till ett litet betonghus på Gotland. Man måste ändå beundra juryn för dess ovilja att stryka medhårs. Arkitekten Anna Chavepayre har i Hela Gotland beskrivit privatbostaden som ”en sten bland andra stenar”. Och juryn kallar huset för en ”sinnrik experimentlåda”.

Experimentlådan är säkert en värdig vinnare. En egen sten på Gotland står också högt på den urbana medelklassens önskelista, alldeles oavsett om någon tycker huset exteriört påminner om albansk bunkerkommunism. Arkitekturupprorets reflexmässiga avfärdande av allt som inte ser ut som vore det byggt för hundra år sedan är andefattigt. Betong och brutalism är för vissa vad snickarglädje eller klassicism är för andra.

Ett livligt samtal om stadens estetik kan i dag äga rum i ”Aktuellt”.

Man kan lätt avfärda den populistiska tonen i Arkitekturupproret, men sanningen är att dess arbete med Facebook som arena har satt debatten där den också hör hemma, mitt på torget. Ett livligt samtal om stadens estetik kan i dag äga rum i ”Aktuellt”, långt utanför branschforumen och kulturmagasinen. Det är en utveckling som borde applåderas.

 

Förutom de vanliga kultursidorna och väletablerade tidskrifterna talas det om arkitektur i breda livsstilsprogram som SVT:s ”Husdrömmar” och ”Hemma hos arkitekten”. Samtidigt har det dykt upp forum som podden ”Staden”, som i sin tur kanske inspirerade till P1:s populära ”Stadsinspektionen”. Nyligen har också Arwidssonstiftelsen inrättat ett nytt pris i namnet av Expressens legendariske bostadsreporter Olle Bengtzon. Syftet är att uppmuntra journalister att skriva om samhällsbyggande på ett engagerande sätt. 

Det händer grejer i den där lådan som är svensk arkitekturkritik-och debatt. Och det verkar vara högt i tak. Man kan inte annat än att gratulera.

 

 

Karin Olsson är kulturchef på Expressen.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!