Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Karin Olsson

Livstids jobb åt latmask i Göteborg är genialiskt

Karin Olsson, kulturchef på Expressen. Foto: THEO ELIAS LUNDGREN

Jag vet att man inte får ha en åsikt om ett konstnärligt verk innan man har sett det. Det är en dödssynd i finare sammanhang.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KRÖNIKA | KONST. Rumänskfödda Alice Teodorescus kritik mot att hon gestaltades som vampyr i pjäsen om Stampen kunde viftas bort med att hon inte hade sett föreställningen. Den som inte hade masat sig till Sergels torg för att på plats spana in den krökta flaggstången innan man började gnälla betraktades som oseriös. 

Nu senast har Daniel Suhonen på Expressens kultursida ifrågasatt dem som redan innan premiären på Dramaten är kritiska till att en muslimsk extremist ska föreläsa på scen om islamofobi.

Konst är komplex materia som måste bedömas i sitt sammanhang. Jag vet allt det där. Men centralt i den modernistiska tradition som fortfarande i hög grad präglar vårt konstliv är ju man ska bryta mot traditionen.

 

Simon Goldin och Jakob Senneby

Jag vågar mig därför på att säga att konstverket av duon Simon Goldin och Jakob Senneby som nu planeras vid Västlänkens framtida tågstation vid Korsvägen i Göteborg är genialiskt. Redan innan det ens existerar!

En person ska heltidsanställas på livstid för att gå omkring under marken och agera konstverk. "Jag tror att man kan se det som en kommentar på lönearbete i dag", säger Johny Lindeberg, som suttit i konstjuryn och är arkitekt vid Trafikverket, till SVT. Stiftelsen "Evig anställning" söker nu hugade arbetstagare till projektet som planeras pågå i 120 år. 

Stationen ska få ett omklädningsrum och en stämpelklocka som inramning. Men den som anställs får fördriva tiden som den behagar. I och för sig har jag känt en och annan som utan konstnärlig ursäkt betraktat sin anställning just så här. 

För de flesta låter dock tillvaron som Västlänkens konstlakej mardrömslik: en frånvaro av mening som förtär människan inifrån.

Högerfolk är redan arga över att skattepengar slösas bort på detta sätt, medan en skulptur för samma summa inte ens hade noterats. En procent av byggkostnaden är ändå avsatt för konstnärlig gestaltning.

 

LÄS MER - Karin Olsson: Den "enkla" bonden är plötsligt en hjälte

Profeten Muhammed

Man får gärna skända profeten Muhammed i en slarvig teckning och kosta mångmiljonbelopp i säkerhetspådrag livet ut (obs, jag är helt för detta!), men ge 21 000 i månaden till en icke-produktiv latmask – tvi vale!

Jag tänker aldrig åka till Västlänkens tågstation om jag inte måste. Det lär vara ett tråkigt konstverk att titta på. Däremot suger jag redan på det som en smarrig, syrlig karamell.

Kommer den anställda att bli utbränd? Är LO i hemlighet sponsorer som en kritisk kommentar till prekariatet och hotet från robotarna? Och har någon ringt Roland Paulsen, arbetskritikens omslagspojke i Sverige, för att hålla invigningstalet? 

Som konstnären Olle Bærtling en gång sa: Den enda lag som gäller inom konsten säger att det finns inga lagar.

 

Karin Olsson är kulturchef på Expressen.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!