Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Karin Olsson

Kan Ruben Östlund rädda intresset för film?

Scen ur "The square".
Ruben Östlund med Guldpalmen. Foto: AGENCE / BESTIMAGE / /IBL BEST IMAGE
Karin Olsson är kulturchef på Expressen. Foto: THEO ELIAS LUNDGREN

När Ruben Östlunds "The square" vann Guldpalmen i Cannes jämförde Aftonbladets filmkritiker Jan-Olov Andersson det med att vinna VM-guld i fotboll. 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Expressen Kulturs filmskribent och konstnärlige ledare för Göteborgs filmfestival, Jonas Holmberg, valde Champions League som sin referens. Båda exemplen är bra sätt att förklara exakt hur stort det är med Guldpalmen. Men det finns en annan jämförelse som jag också skulle vilja göra: Nobelpriset i litteratur.

Själv blev jag nästan lika glad när jag hörde att Ruben Östlund vunnit Guldpalmen, som när Tomas Tranströmer äntligen fick Nobelpriset. Svenska konstnärer som får ett viktigt erkännande gör att jag känner en stolthet som jag – förlåt – aldrig har haft lyckan att uppleva vid fotbollslandslagets framgångar, inte ens när Ola Toivonen satte långbollen mot Frankrike i fredags kväll. Däremot kan jag känna mig retroaktivt kränkt av att Ingmar Bergman aldrig vann Guldpalmen. Tala om domarmiss!

 

LÄS MER - Jonas Holmberg: The champion Ruben Östlund 

 

Såg "The square" av Ruben Östlund

Sedan jag såg "The square" för ett par veckor sedan har jag tänkt på den varje dag. När jag har försökt att berätta vad den handlar om känns det bara platt. En satir över konstvärlden? Ja, men inte bara. En kritik mot medierna? Jo, men det är inte någon huvudsak. En drift med det politiskt korrekta? Onekligen, men det räcker ändå inte som beskrivning.

Det är som att försöka förklara en dikt av Tranströmer, utan att också erbjuda möjlighet att läsa eller höra något av den. Komplexa konstverk är svåra att fånga i en mening eller två. 

Medan Tomas Tranströmer alltid sökte det förhöjda och gudomliga i tillvaron, arbetar Ruben Östlund på motsatt sätt. Han klär av oss våra poser och fernissa av förfining. Kvar står vi, brutalt aplika och löjliga. Jämför med Tranströmers uppmuntrande, nästan sönderciterade, rader från "Romanska bågar": "Skäms inte för att du är människa, var stolt! / Inne i dig öppnar sig valv efter valv oändligt."

 

LÄS MER: Tio briljanta metaforer av Tomas Tranströmer 

 

Manusförfattarna flyr filmbranschen

Tänk om Ruben Östlunds prisvinnare kunde öka intresset för filmen som konstart. Den pågående kulturdebatten om litteraturens plats i samtiden, skulle också kunna överföras på filmen, som tappar mark när tv-dramat blomstrar. SR:s "Kulturnytt" har den senaste tiden rapporterat om att inte bara publiken har bytt intresse, utan också manusförfattarna flyr filmbranschen. 

Det finns gott om lysande tv-serier, men genrens konstnärliga höjd lider av att fokus ofta ligger på att få fortsätta i ännu en säsong. Redan Aristoteles predikade ju att en bra berättelse har en början, mitt – och slut. Ruben Östlund har visserligen fått kritik för att "The square" är för lång. Men när de dryga två timmarna är över fortsätter bara historien inom en, valv efter valv, oändligt.

 

Karin Olsson är kulturchef på Expressen.