Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Karin Olsson

En sån dag att sörja Anders Ehnmark

Anders Ehnmark. Foto: ROLAND JANSSON / DN
Karin Olsson.

Karin Olsson minns författaren och Expressen-skribenten Anders Ehnmark.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KRÖNIKA | IN MEMORIAM. Sprittande vår i London denna fredag. Deadlinedag för brexit. Daily Mail vrålar ONE LAST CHANCE. Sista chansen för Storbritannien att återigen bli en ”stolt självständig nation”, menar tabloiden. Populism i sin sämsta form.

En sån dag att ta en promenad i Kensington Gardens. En sån dag att beklaga hur polariseringen sliter sönder Europa. En sån dag att sörja Anders Ehnmark

Det var just samhällsskeden som det här som han kunde skriva om bättre än alla andra. När Bo Strömstedt och han blåste nytt liv i Expressens kultursida i början på 1960-talet var uppdelningen självklar. 

Bo tog Sverige. Anders världen.

Och som han gjorde det. Italien, Kuba, Guinea-Bissau. Norrbotten.

Stilistiken var sparsmakad. Poetisk och precis på samma gång. Det låter svårt och det är det. När Norstedts till hans åttioårsdag gav ut fem av Anders Ehnmarks böcker på nytt lät vi en rad namnkunniga skribenter i Expressen göra en omläsning av dem och några andra av hans klassiker. Vi kallade serien ”Sommar med Ehnmark”. Det blev ett äventyr, för sådan är Ehnmarks essäistik.

P O Enquist

Björn af Kleen, då knuten till denna kultursida, läste ”Frihetens rike. Om det roliga”. Där hittade han ett unikt reporterideal. Där stilen utgick från att det skulle verka som att man ”stannat till ett ögonblick för att kasta ner några rader, för att sen dra vidare”.  

Björn af Kleen såg en reporter som pekade ut en väg framåt mot den nyfikenhet och lek som måste få utrymme också i en tidningsfabrik. Ehnmark lämnar efter sig ett stilistiskt arv som inspirerat otaliga svenska författare och skribenter. 

Jag är den sista kulturchefen på Expressen som fick glädjen att jobba med Anders Ehnmark. Han kunde på rekordtid ta sig an vilken tegelsten som helst om världen, om filosofin, om demokratin. Man kunde buda boken ena dagen och nästa få en mästerlig text, så kondenserad att det aldrig blev några platsproblem. Därtill var han vänligheten själv, anspråkslös och med underfundig humor. Det går inte att överskatta den betydelse som Anders Ehnmark, i nära samarbete med P O Enquist och Bo Strömstedt, har haft för Expressen, och Expressens kulturredaktion i synnerhet.

Detta var Ehnmarks tidning.

Han öppnade världen

När Expressen 2005 begick flera felaktiga publiceringar om Mikael Persbrandt skrev han och P O Enquist en bekymrad kulturartikel. I Expressen förstås, var annars? De såg en tidning som inte länge hade något ”moraliskt centrum” och som ”glömt sitt engagemang och sina passioner.” Det måste ha varit den tyngsta artikel som dåvarande chefredaktör Otto Sjöberg någonsin behövt publicera.

Många mödosamma år har gått sedan dess. Varje dag på en redaktion är full av stora ambitioner, och där man vid dagens slut är lycklig om man lyckats med några. Ehnmark var en som lyckades oftare än de flesta. Han öppnade upp världen för läsarna, gav dem dessutom ett språk att glädjas åt.

Expressen skickar ut sin pushnotis om att det brittiska parlamentet röstar nej till Theresa Mays utträdesavtal. Deadline har passerats, för brexit och för denna text. Här i London protesterar brexit-anhängarna. Pundet rasar.

Det är dags att gå ut i solen och sätta mig på torget, kanske till och med njuta en stund. Det hade Anders Ehnmark gjort.

 

 

LÄS MER – Torbjörn Nilsson: Anders Ehnmark sökte demokratins innersta

 


Karin Olsson är kulturchef på Expressen.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!