Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Karin Olsson

Kinas industri med adoptivbarn säger allt

Kina president Xi Jinping.

Barn stals från sina föräldrar och adopterades till Sverige. 

DN:s granskning av hur den tidigare ettbarnspolitiken i Kina skapade ett lukrativt överflöd av spädbarn – mest flickor – blottar det hjärta av sten som varje diktatur styrs av.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KRÖNIKA. Människan kommer i andra hand, systemet i första.

Sverige ställde heller inte frågor i onödan. Tvärtom gladdes man åt den smidiga processen med flinka tjänstemän och låga avgifter. Så kunde problemet med barnlösa par i väst och Kinas överskott av bebisar lösas på samma gång.

Ettbarnspolitiken skrotades 2015 när Kina insåg att det stora hotet mot regimens välgång inte längre var för många medborgare, utan för få. En åldrande befolkning kan inte ta över världen.

Granskningen av adoptionsindustrin väcker tankar om vilka uttryck passiviteten gentemot diktaturen tar sig i dag. Oviljan att syna regimen bygger knappast på rädsla (därtill är vår föreställningsförmåga nog alltför kortsiktig), utan på att den har något som vi vill ha. Det kan vara ”föräldralösa” barn för flygtransport till Svedala, eller enorma affärsmöjligheter och investeringar. 

Ericssons vd Börje Ekholm och hans svettiga sms, ömsom hotfulla, ömsom vädjande, till handelsministern i höstas efter Sveriges beslut om att inte släppa in Huawei i 5G-näten är ett tydligt tecken på hur sammanflätande våra ekonomier redan är.  I Sverige, liksom i stora delar av världen.

Det är därför Kina helt ogenerat nu kan krossa Hongkongs frihet. 500 poliser gjorde för några dagar sedan sin andra räd mot den prodemokratiska tidningen Apple Daily. Fem chefer greps, inklusive chefredaktören Ryan Law, anklagade för brott mot den av Kina påtvingade säkerhetslagen. Sedan tidigare sitter tidningens grundare fängslad.

Det är också därför som Kina arrogant kan mörka uppkomsten av ett farligt coronavirus, tills smittspridningen inte längre går att dölja.

Och därför som globala bolag gör allt de kan för att blidka diktaturen. Ett exempel från veckan är hur Linkedin, ett av få västerländska techföretag i landet, stängde Expressenmedarbetaren Jojje Olssons konto, antagligen för att hans cv innehåller en uppsats där massakern vid Himmelska fridens torg berörs.

Det finns inte längre utrymme för naivitet.

Rapporten ”A China playbook for Europe”, skriven av Roland Freudenstein för tankesmedjan Frivärld, naglar fast vad vi står inför. Det här handlar inte om en kulturell eller nationell strid, utan om två olika politiska system som inte går ihop. Kommunistdiktaturen vill försvaga och i förlängningen förgöra den liberala demokratin, menar han. Freudenstein poängterar att det inte är ett starkare Kina i sig som är problemet, utan ett auktoritärt land på frammarsch. 

EU har yrvaket denna vår skärpt sin politik och infört sanktioner mot aktörer som kan kopplas till den etniska resningen av minoriteter i Xinjiang. Kina svarade blixtsnabbt med egna sanktioner, bland annat mot svensken Björn Jerdén, chef för Utrikespolitiska institutets Kinacenter.

Freudenstein spår att konfliktnivån mellan EU och Kina kommer att öka. Europa och USA måste därför samordna sig bättre och stärka motståndskraften mot regimens kontroll på alla plan. Det finns inte längre utrymme för naivitet, varken när det gäller adoptioner som maskerar ren människohandel, eller någon annan av de cyniska strategier som en hjärtlös diktatur använder sig av.


Karin Olsson är kulturchef och biträdande chefredaktör på Expressen.

Hetaste från medieveckan i ”Lägg ut” 

https://embed.radioplay.io?id=85765&country_iso=se

Irena Pozar gästar mediepodden och pratar om Dyngbaggegalans makt, klädkoden på Expressen och nyheterna vs sporten på TV4. Med Karin Olsson och Magnus Alselind.