Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Karin Olsson

Därför kommer Federley få betala ett högt pris

Foto: CHRISTINE OLSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Karin Olsson skriver om vår kulturs starkaste tabu.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KULTURKRÖNIKA. Jag var skeptisk till att mordet på Helén Nilsson skulle tas upp ännu en gång, nu i Mikael Marcimains aktuella dramaserie ”Jakten på en mördare” på SVT. Får vi aldrig nog av hennes tragiska öde? 

Men frågan var felställd. Det är sexualbrottslingen vi inte får nog av.

Serien, som bygger på Sydsvenskans kriminalreporter Tobias Barkmans välskrivna bok med samma namn, intresserar sig inte nämnvärt för Helén. Här skildrar man utredningen och Hörbys chockerande många ”pervon och pedofiler”, som en polisman säger.

Det är en förtätad berättelse om sjuka män, social misär och en polismyndighet med problem. Men offret förblir det rara ansiktet på Kvällspostens löpsedel; vi får inte ens en glimt av hennes liv och kynne.

Jag var ett år yngre än Helén när hon bara 10 år gammal 1989 rövades bort, våldtogs och mördades. Mitt barndomshem låg mitt emellan Hörby och Tollarp, där kroppen hittades sex dagar efter försvinnandet.

Insikten drabbade oss tjejer stenhårt: det är farligt att vara flicka. Nog förtog det en del av vår livsglädje; tankarna ockuperades av makabra fantasier och misstänksamhet mot män. Omgivningens reaktioner lugnade inte oss precis.

Det är alltså inte svårt att begripa varför Centerns Fredrick Federley kommer att få betala ett högt pris för sin kärleksrelation.

Expressens kulturskribent Nanna Olasdotter Hallberg skrev nyligen en insiktsfull artikel om sexualbrottslingen som något mer än ett högst rationellt hot mot enskilda barn. Pedofilen tar plats som närmast en mytologisk gestalt. Den värsta av de värsta. En symbol för ondska inom såväl populärkulturen, som i opinionsbildning mot den fria konsten.

Till skillnad från många andra grova brottslingar ursäktas de aldrig med usla barndomar, psykisk sjukdom eller kanske en medfödd läggning. Brottet är nådelöst, bortom alla straffsatser.

Olasdotter Hallberg analyserar fenomenet som i sina sämsta stunder kan spåra ur i en destruktiv pedofilskräck. Rädsla för män i allmänhet i förskolan eller motstånd mot att låta barn springa nakna. Hon beskriver också den framgångsrika konspirationsteorin från rörelsen Qanon som hävdar att den liberala samhällseliten ingår i satanistiska pedofilnätverk.

Samtidigt frodas en en moralkonservatism som hämtar sin näring i hatet, menar Olasdotter Hallberg. I höstas fick Netflix utstå påtryckningar för att ta bort den kritikerhyllade franska filmen ”Snyggingar”, då den skildrar sexualisering av småtjejer genom att visa hur de imiterar det vuxna, pornografiskt inspirerade kvinnoidealet. Den makalöst känsliga och konstnärliga filmen var mumma för pedofiler, löd argumenten.

Det är alltså inte svårt att begripa varför Centerns Fredrick Federley kommer att få betala ett högt pris för sin kärleksrelation med en man dömd för ett stort antal grova barnvåldtäkter. Argument om politikers rätt till privatliv och dömdas rätt att få börja på ny kula efter fängelsevistelsen faller platt. En toppolitiker som bär allmänhetens förtroende kan inte på något sätt utmana det, med rätta, starkaste kulturella tabut vi har och försätta sig i så känsliga situationer. Men den relevanta kritiken mot Federleys omdöme får inte nu urarta i en total demonisering.

Jag tror, milt uttryckt, att det är lätt hänt.



Karin Olsson är kulturchef och stf ansvarig utgivare på Expressen.

Lyssna på ”Lunch med Montelius”

https://embed.radioplay.io?id=76618&country_iso=se


En omtalad podd från Expressen Kultur – som tar er med bakom kulisserna i kulturvärlden. Med två av kultursidans stjärnor: Martina Montelius, teaterdirektör och författare, och kritikern Gunilla Brodrej. Podden är en hyllning till alla kulturtanter där ute oavsett kön.