Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Karin Olsson

Därför är ”Snabba cash” fucking briljant

Skådespelarna Alexander Abdallah och Evin Ahmad.
Foto: JOHAN BERGMARK / NETFLIX
Ur ”Snabba cash”.
Foto: NETFLIX

Karin Olsson om sina vänner under pandemin.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KULTURKRÖNIKA. ”Fucking brilliant.” Komikergeniet Ricky Gervais, med 14,5 miljoner följare på Twitter, har sett svenska ”Snabba cash” på Netflix. Han är golvad. Och jag med. De är högst levande för mig, kärleksparet Leya och Salim, känsligt gestaltade av Evin Ahmad och Alexander Abdallah

Men egentligen vill jag inte tänka på att de skådespelas av någon alls. Det tråkiga livet under pandemin – inte helt olikt min lantliga uppväxt på 80-och 90-talet – har kastat mig tillbaka till bokslukarålderns inställning till fiktionen. Med stor aptit och välvilja gav man sig in i andra världar. Det var hela poängen, att få vara någon annan för en stund. ”Ge mig drömmar att leva eller gift att dö”, som Gunnar Ekelöf skrev och fångade livsledans essens i en enda strof.

Förläggaren Martin Berg i Lydia Sandgrens ”Samlade verk”, den misslyckade influencern Bibbs i Tone Schunnessons ”Dagarna, dagarna, dagarna” och 1800-talsflickan i Hanna Nordenhöks ”Caesaria”, i fredags belönad med Sveriges Radios romanpris. De blev några av mina följeslagare i coronans tid. Nästan mer verkliga än mina verkliga vänner. 

Samma sak med karaktärerna i ”Shtisel”, den israeliska tv-serien om hjärta och smärta i det ortodoxa Jerusalem. Och med poliserna Magnus och Sara i ”Tunna blå linjen”, som fick hela Sverige att vänta på deras första kyss.

Den sociala distanseringen har stärkt bokförsäljningen och läsandet. Streamingtjänsterna slår rekord. När det faktiska livet blir för dystert vill vi, som människor alltid velat, förlora oss i svindlade höjder, i fantasin, sagor och berättelser. 

Men den romantiska synen på konsten, mer emotionell än intellektuell, dras med låg status. Fiktion som verklighetsflykt beskrivs fortfarande i föraktfulla termer, som att ”bingekolla” på tv-serier, vräka i sig något utan förnuft och svalka. Underhållningslitteratur anses praktiskt taget mindre värd än papperet runt hamburgaren. Det är finare att något får en ”att tänka”, än ”att känna”. Den tyske professorn Thomas Steinfeld skrev nyligen i Svenska Dagbladet att svenska kritiker ägnar sig alldeles för mycket åt känslopjunk, i stället för ”klarhet, kunskap och distans”.

Jag kommer på mig själv med att reagera mycket kraftfullare på det senaste gängmordet

Ibland framstår det som att vi helst borde se på kulturen som små Sven Lindqvistar allihop. Han som i sin tidstypiska sextiotalsessä ”Myten om Wu Tao-tzu” gjorde upp med konsten som borgerlig rekreation. I en tid som var på väg åt helvete räckte det inte med att tränga in i de skapade världarna, ansåg han. ”Jag är en produkt av krafter utanför mig. Om människan skall förändras så måste dessa krafter förändras”, skrev den unge Lindqvist allvarligt, uppfylld av sitt politiska uppvaknande. 

Men även om Lindqvist tog avstånd från konsten som självupptagen andlig odling, tvivlade han inte på dess betydelse. Inte som flykt, utan som medel för förändring och utveckling. 

Jag kommer på mig själv med att reagera mycket kraftfullare på det senaste gängmordet efter att ha slukat ”Snabba cash”. Med den olycklige torpeden Salim levande i mig känner jag – en kulturredaktör som bara möter drogkriminaliteten i nyhetsartiklar – på ett djupare plan att det är människor som dör där ute, inte pinnar i statistiken om ortens parallellsamhällen.

Man kan förakta att det ska krävas en thriller för det. Men om inte det är ”fucking brilliant”, så vet inte jag.


Karin Olsson är kulturchef på Expressen.

 ”Lägg ut!” – en mediepodd från Expressen

https://embed.radioplay.io?id=82918&country_iso=se

En podcast om journalistik och medieveckan – av Expressens kulturchef Karin Olsson och redaktionschef Magnus Alselind. Varje fredag med en spännande gäst.