Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Karin Olsson

Annie Lööfs Youtube-film påminner om en dokusåpa

Bild från Annie Lööfs story på Instagram.
Annie Lööf visar garderoben på sin Youtube-kanal.

Karin Olsson ser en ny politikerroll i sociala medier.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KOMMENTAR. Jag vaknade till Annie Lööfs hårfön. Hon förklarar för sina nästan 90 000 följare på Instagram att hon gått upp i ottan för att fixa håret och ge sig i väg till SVT. En animerad rosa hårtork, plattång och borste är tillfogade bilden.

Centerns månghövdade stab har sannerligen lyckats med sitt uppdrag. Efter helgens öppenhjärtiga intervju om livskrisen i Dagens Nyheter, sommartalet om ”rivstart för Sverige” och energin på Gunde Svan-nivå i sociala medier har ingen kunnat missa det: Annie Lööf is back!

I decennier var Alf Svensson i badbyxor det mest vågade exemplet på när svenska politiker tog ut svängarna. Hemma hos-reportage var sällsynta. 

Med sina konton når de nya väljare, särskilt unga kvinnor.

Nu öppnar Annie Lööf själv dörren till villan i sin nya Youtube-kanal, kokar kaffe i det fräscha Nacka-köket, och med sorglig musik i bakgrunden berättar hon om traumat med yngsta barnet, som föddes för tidigt. Jag som också har legat länge på sjukhus med min nyfödda bebis torkar en tår. Det berör verkligen.

Titeln på filmen är: ”Påverkad på djupet. Nu är jag redo att komma tillbaka”.

Sedan visar hon sin garderob och berättar att stylisten förbereder kompletta outfits på olika galgar. Ledsamt och glatt, högt och lågt. Som i en välproducerad dokusåpa.

Från Annie Lööfs nya Youtube-kanal.

Jag tvekar inför att skriva denna text eftersom jag riskerar att anklagas för sexism och för att nedvärdera Centerledaren. Inget kunde vara mer fel. Annie Lööf, och svensk politiks andra Instagramsproffs Ebba Busch, manövrerar skickligt i den samtida medievärlden. Med sina konton når de nya väljare, särskilt unga kvinnor. Hanif Bali håller på med något liknande, fast riktat mot unga män. Han pumpar biceps och trycker upp T-shirtar med texten ”Sons of Bali”. 

En politiker måste ju inte ständigt och jämt vara som den traditionella (tillknäppt manliga) normen påbjuder. Men risken är nog att allt det där personliga och öppna till slut kommer att kännas som vilken välpaketerad vara på marknaden som helst.

 

Karin Olsson är kulturchef på Expressen. Läs fler texter av henne i länkarna nedan.