Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

"Karin Olsson har inte skrivit artikeln själv"

Aftonbladet Kulturs medarbetare Maj Wechselmann.
Foto: Tommy Pedersen / TOMMY PEDERSEN EXPRESSEN
Karin Olsson, Expressens kulturchef.
Foto: Theo Elias Lundgren

Aftonbladet Kulturs medarbetare Maj Wechselmann protesterar mot Karin Olsson beskrivning av hennes Kremlfjäsk.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

REPLIK. Nu måste jag tyvärr nog stämma Expressen. I en stort uppslagen artikel som Karin Olsson skriver under på utpekas jag som påverkansagent för Putin. I en annan artikel av Olsson är Aftonbladet ”värddjur”. ”Värddjur” har parasiter. Alltså är jag parasit. Hon har knappast skrivit artikeln själv, hon kan förmodligen inte ryska, men offentliggör ändå Twitter av den ryske politiske flyktingen från Putin, Alexej Sachnin. Hon avbildar ett faksimil av ett av mina Twitter-inlägg där jag påpekar att de siffror som gällde för Putins framgångar för två år sedan i dag måste betecknas som ”glädjesiffror” det vill säga att de nu är urholkade (på grund av sanktioner såväl som fallande oljepriser) Expressens bildtext lyder: ”Maj Wechselmann gläds åt Putins resultat”.


LÄS MER: Hemliga namnen i studien om Kreml-fjäsk

Som Peter Löfgren

Jag resonerar i sociala medier exakt som Peter Löfgren gör i SVT:s Dokument utifrån "Att skapa en Putin”. Ännu mer positiv är det franska dokument "Rysslands återkomst". Jag utgår ifrån att Karin Olsson därmed även har utnämnt SVT:s redaktör av Dokument utifrån, Axel Arnö, eller varför inte hela SVT:s dokumentärredaktion som "parasiter" för Putin.

Situationen påminner om 1980-talet. När jag tillät mig att betvivla 10 000 observationer av ryska ubåtar tog man ifrån mig min fredskrönika på SR och svartlistade mig helt och hållet. Inte helt lätt när man är frilansare, vi kunde under en viss period inte tillåta oss lyxen ost. I nio år fick jag ständiga mordhot, fick sätta skottsäkra glas i fönstren och anskaffa ståldörr. När man i en av de första nättidningarna i landet, Kom, utpekade mig som rysk spion åtalade jag tidningen. Med hjälp av advokatbyrån Sju advokater och med Thomas Bodström som ungt biträde vann jag målet. Min film om ubåtarna (du kan se den på Facebook) Guldbagge-nominerades.

Lindenius och Enbom

Hoten avstannade helt då en statlig utredning, "Perspektiv på ubåtsfrågan", SOU 2001:85, plötsligt fann att ubåtsljuden härstammade från minkar och fisande sillar!

Jag kan ju ta det lugnt – med pension och konstnärslön – men för den stackars Sachnin kan det mycket väl betyda att han förlorar all inkomst.

I en bloggkommentar till Umeåforskarna Erik Lindenius och Jesper Enboms kritiska granskning av den rapport som ligger till grund för Karin Olssons geniala artikel, "Russia’s strategy for influence through public diplomacy and active measures: the Swedish case", som de anser liknar de larmrapporter militära underrättelsetjänsten skickar ut, kan man läsa Mattias Göransson, Filters chefredaktör om Åke Löfgren. Löfgren arbetade på Försvarsstabens underrättelseavdelning och bytte 1983 till Sida. Göransson skriver: ”Därefter yttrade han följande om sin före detta arbetsgivare: 'Här finns en djupt rotad och känslobetonad ryssfientlighet med en genomgående negativt färgad bild av allt ryskt [...] Jag anser att Försvarsstaben och då främst dess underrättelseavdelning i sig utgör en säkerhetsrisk genom sitt sätt att tänka och agera.' En udda referens, till en annan tid och en annan organisation – men visst känns det som att vi befinner oss just där nu igen? Historien utgör en outsinlig källa till ironi."


MAJ WECHSELMANN

Filmare och medarbetare på Aftonbladets kultursidor


SVAR DIREKT:

Att Maj Wechselmann har en ovanlig åsiktsprofil och verklighetsuppfattning framgår inte minst av hennes beteende i sociala medier, där hon uppmuntrande delar pro-rysk desinformation och kända konspirationsteoretiker. För att påstå detta finns det ett entydigt underlag. Att hon hävdar att jag inte själv skrivit min artikel är ytterligare ett tydligt tecken på att Wechselmann knappast går att betrakta som en seriös debattör. Så mycket kan jag säga dock att hon inte utpekas som en agent i min artikel. Det är bara att läsa den.


KARIN OLSSON

Kulturchef på Expressen