Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kanske är IS-barnen vår tids bortbytingar

Ur ”Bortbytingen”.Foto: Olle Hallström
Daniel Lindman Agorander och Hanna Kulle.Foto: Olle Hallström
Daniel Lindman Agorander, Jakob Hultcrantz Hansson och Hanna Kulle.Foto: Olle Hallström

I ”Bortbytingen” byter trollmor ut sin egen unge mot ett människobarn.

Margareta Sörenson känner hur Selma Lagerlöfs berättelse kommer nära. 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

TEATER | RECENSION.  Västanå teater turnerar med mindre uppsättningar i den medförda yurtan, ett runt tält av mongolisk typ. Det är riggat i Ytterjärna Kulturhus, söder om Stockholm, när vi klämmer oss in och kommer intensivt nära. Hör andetagen från Selmas röst i ”Bortbytingen”: ”Det var en trollkäring som kom gående...” 

Spelplatsen är liten, men rymmer tre skådespelare och två musiker. Violin, nyckelharpa och gitarr ger yurtan puls och Hanna Kulle, Jakob Hultcrantz Hansson och Daniel Lindman Agorander låter både stugans golv och skogens mjuka mossa gunga ut framför publikens ögon. Alla spelar allt och Leif Stinnerboms regi bygger på dans. Även om stegen är små kan en enkel parfattning säga mycket om nära, kära, krävande band. 

Hemsk är hon, trollmodern, som byter ut sin egen unge mot ett människobarn. Och bondmorans moderlighet mot den övergivna trollungen ställer till problem – han borde inte vara inne i värmen och hennes omsorger. Konflikten mellan makarna blir tydlig i yurtan och kvinnan står på sig: ”Det är ju i alla fall ett barn”.

Parallellt liv

Tydlig och intrikat blir också tanken om ett parallellt liv som leves nära oss: varje gång kvinnan räddar trollungen från faror, gör trollmor detsamma med sin pys. Allt människan gör ses och noteras, om i himlen eller i kärrets dy må vara det samma; den etiska bokföringen är sträng.

Har inte alla barn någon gång tänkt sig att man kommit fel? Att inte passa in är en möjlig tolkning av flera och Västanå låter trollungen stå fräsande på huvudet som den värsta illbatting. Usch, ett sånt barn! Bort! Tolkningsmöjligheterna trängs: småsyskon, bonus- och adoptivbarn och nyast i raden: IS-barnen. 

Förnuft eller känsla? Mannen inser till slut den rationella principens brist och kärleken övervinner allt. Västanås uppsättning är lika arketypisk som berättelsen, storögt enkel och samtidigt rikt komplex. Trådar till samtiden får betraktaren tvinna själv; här tar urtiden och evigheten en svängom med en synkop i steget. 

 

Teater

Bortbytingen

Av Leif Stinnerbom

Musik Magnus Stinnerbom

Scenografi Bo Jonzon

Kostym Inger Hallström Stinnerbom

Västanå teater, Järna. Turné.

Speltid 1 t.

Ålder 9+

Margareta Sörenson är kritiker på Expressens kultursida.

I tv-spelaren ovan visas det senaste avsnittet av Kultur-Expressen. Där berättar Lina Thomsgård om sin nya satsning, Stockholms kvinnohistoriska, ett ideellt museum med utspridd verksamhet över hela huvudstaden.