Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Jonas Holmberg

Kampen för jämställdhet triggade Serners kritiker

Anna Serner under Guldbaggegalan 2020.
Foto: PELLE T NILSSON / SPA SPA | SWEDISH PRESS AGENCY
Jonas Holmberg är konstnärlig ledare på Göteborgs filmfestival och medarbetare på Expressens kultursida.
Foto: GÖTEBORGS FILMFESTIVAL

Anna Serner avgår som vd för Svenska filminstitutet efter tio dramatiska år. 

Jonas Holmberg spår att hennes ledarskor blir svåra att fylla.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KOMMENTAR. När Anna Serner för första gången vandrade upp för betongrampen till den filmkulturella hangarkryssaren på Gärdet var det en annan tid. Netflix var fortfarande ett amerikanskt dvd-företag, kinesiska Filmstaden var ännu Bonnierägda SF Bio och det hade gått decennier sedan en svensk film vunnit något av filmvärldens finaste priser. När hon nu avgår efter tio år är det som den mest kontroversiella vd:n för Filminstitutet sedan Harry Schein

Det har varit ett tumultartat filmiskt decennium, präglat av digitalisering och rättviserörelser, och precis som Schein har Anna Serner varit en vd som sökt upp samtidens hetaste samhällsfrågor, ställt sig mitt i korsdraget och pekat med hela handen. Men där dandyn från Wien hade samtidens radikala filmskapare emot sig, har motståndet mot Serner snarare kommit från mäktiga branschorganisationer och opinionsbildare i spalterna.

Det som hela tiden har triggat omvärlden är så klart skärpan i Anna Serners engagemang för jämställdhet. Medan den svenska filmbranschens maktspelare har slitit sitt hår över tappade marknadsandelar på det lokala biokomplexet har Serner packat väskan med effektsökande citat, panelsamtalat sig runt jordklotet och beskrivits som en ”rockstjärna för jämställdhet”. Det är klart att det provocerar. Anna Serner har ofta tolkats som en vasstandad aktivist i vd-kläder, även om filmdecenniets andra centrala retsticka Ruben Östlund har uppmuntrat henne att ”bråka ännu mer”. Och nog finns det mer att göra: 2020 hade planerats som ett triumfår för Serners jämställdhetssatsningar, men pyste ut i ett pandemiskt antiklimax med fortsatt haltande genusstatistik i filmstöden.

En lång rad intressanta konstnärsskap har etablerats på den internationella filmscenen.

Den som vill argumentera för att Serners intensiva mångfaldsarbete gått ut över den svenska filmens konstnärliga nivå kommer få en svår uppgift. Publikt har det ofta gått knackigt, men rent konstnärligt har 2010-talet varit en glansperiod för svensk film. Bara stumfilmerans guldålder och det Bergman-boostade 60-talet kan jämställas med 2010-talets framgångar. En lång rad intressanta konstnärsskap har etablerats på den internationella filmscenen, och i en oöverträffad priskavalkad har svenska filmer belönats med en Oscar, en Guldpalm och ett Guldlejon.  

Det är onekligen något att blicka tillbaka på för en vd som också slutar vid ett tacksamt tillfälle, i en tid när det ständigt kritiserade Filminstitutet ändå har berömts för sin effektiva krisstödshantering. Däremot är det inget drömläge för den som ska ta över ledartröjan. Pandemin har inte gjort det lättare för den svenska filmen att hitta sin plats i samtidens skenande skärmkultur.

Vem kommer då få uppdraget? Linda Zachrisson, som efter sin tunga chefsposition på SFI har varit både kulturråd och statlig utredare, har ett cv som borde göra henne till en naturlig kandidat. Men Filminstitutet brukar hämta sina vd:ar från mer oväntade håll. Jag blir inte överraskad om efterträdaren identifieras i den spelbransch som bemästrat det nya medielandskapet och tagit över rollen som dominerande underhållningsindustri. Kanske ska man tolka gamingentreprenören Martin Walfisz uppvisade intresse för filmbranschens omställningsarbete som en jobbansökan?



Jonas Holmberg är konstnärlig ledare för Göteborg filmfestival samt kritiker och medarbetare på Expressens kultursida. 




Lyssna på ”Lunch med Montelius”

https://embed.radioplay.io?id=82901&country_iso=se

En omtalad podd från Expressen Kultur – som tar er med bakom kulisserna i kulturvärlden. Med två av kultursidans stjärnor: Martina Montelius, teaterdirektör och författare, och kritikern Gunilla Brodrej. Podden är en hyllning till alla kulturtanter där ute oavsett kön.