Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Joel Halldorf

Säger något om Sverige att Bishara tackar Jesus

Bishara gick direkt till final i Melodifestivalen. Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN

Joel Halldorf om Bisharas likhet med Carola och religionens nya plats i Sverige.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KULTURDEBATT | MELODIFESTIVALEN. En tonåring som tar tittarna med storm och tackar Gud efter framträdandet. I årets melodifestival följde Bishara Morad Carolas manus från 1983 till punkt och pricka. När han utbrast ”Tack till Gud som har gett mig denna gåva” var det som ett eko av hennes ”Jag tackar Gud” efter uruppförandet av ”Främling”.

Men i skillnaderna mellan dem syns det nya Sverige som nu växer fram.

Hon kommer från Stockholm, han från Syrien. Carola växte upp i ett sekulariserat hem, fann Gud genom en skolgrupp och gick med i Livets ord. Bishara anlände till Sverige som sexåring och tillhör den syrisk-ortodoxa kyrkan, en tradition med uråldriga rötter som nu planteras här i norr.

Under 1900-talet kom de religiösa strömmarna västerifrån. Väckelserörelser hämtade inspiration, sånger och en del pengar från USA; mönstret var detsamma från Lewi Pethrus till Ulf Ekman. Idag är flödena annorlunda: numera kommer Gud söderifrån.

Carola när hon vann med ”Främling”. Foto: TORBJÖRN ANDERSSON

Kommer många kristna

Mest uppmärksammas muslimer, men från Mellanöstern kommer också många kristna: syrianer och assyrier, kopter och armenier – en del av dem på flykt undan IS folkmord.

När man i dag talar om Guds återkomst spanar somliga efter amerikanska lobbygrupper, andra föreställer sig en återfödd, maktfullkomlig statskyrka. Men det är bilder från det förra århundradet. Idag är det annorlunda: Rörigare och spretigare.

Vi hör mest om återvändande jihadister eller konflikter kring skolkök, simhallar och slöjor. Men det som debatteras i ”Opinion live” är inte alltid mainstream – inte heller när det handlar om det nya svenska religiösa landskapet.

För Guds återkomst i Sverige 2019 har också formen av en blyg 16-åring som sjunger om kärlek och tackar Jesus för musiken i sin Instagram-bio.

Bishara tillhör S:t Markus Syrisk Ortodoxa kyrka i Linköping, en församling som vuxit ur sina lokaler och nu ska bygga ny kyrka. Församlingen har 600 medlemmar och en aktiv ungdomsverksamhet. Församlingsprästen, fader Josef Togan, är den första syrisk-ortodoxa prästen som är född och uppvuxen i Sverige.

”Startat en sexsext”

Förändringar som dessa sker tyst, men kommer prägla framtidens Sverige. För det är väl dokumenterat att stabila religiösa gemenskaper har positiva ekonomiska och sociala effekter i ett samhälle, och att de underlättar integration.

Religioner måste som regel göra något extraordinärt för att hamna i tidningen. Därför hör vi mest om dem som förskingrat pengar, startat en sexsekt eller sprängt en bomb. Det innebär tyvärr att den vardagsreligiositet som i praktiken dominerar, och som bär hundratusentals svenskar, oftast är osynliggjord.

Men i helgen fick den nysvenska vardagsreligiositeten ett ansikte och en röst i Bishara Morad. Om det är sådana prestationer som krävs för att dessa grupper ska kliva från marginalen till den mediala mittpunkten, då kommer resan vara lång.

Å andra sidan, som Bishara själv skrev på sitt instagram-konto nyligen: ”Om Gud är för oss, vem kan vara mot oss?” 

 

Joel Halldorf är docent i kyrkohistoria vid Teologiska Högskolan Stockholm och medarbetare på Expressens kultursida. Hans senaste bok är "Gud: återkomsten".


I tv-spelaren ovan visas det senaste avsnittet av Kultur-Expressen, denna gång med gästerna Filip och Fredrik som talar om satir och sitt förhållande till kultureliten.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!