Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Joel Halldorf

Det bisarra bönemötet förklarar Trumps tweets

Den avgående presidenten Donald Trump.Foto: CHRIS KLEPONIS / POOL / EPA / TT
Paula White.

Mycket i dagens trumpism återfanns först i den mest radikala amerikanska pingstväckelsen.

Joel Halldorf förklarar historien bakom framgångsteologin som märks i presidentens segertweets.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KULTURDEBATT. Donald Trumps andliga vägledare Paula White sprängde internet när hon kallade änglar att bistå honom då väljarna verkade svika. Efter att Wisconsin och Michigan gått Trump ur händerna samlade hon de trogna till ett bönemöte där hon befallde demoner att ge vika och proklamerade Trumps seger:

I hear a sound of abundance of rain. I hear a sound of victory. I hear a sound of shouting and singing. I hear a sound of victory. The Lord says it is done. The Lord says it is done. The Lord says it is done. For I hear victory, victory, victory, victory.

https://twitter.com/RightWingWatch/status/1324175651515949056

 

Klippet är fullpackat med dålig teologi, men det går inte att förneka att det har något. Rytm, intensitet och slagfärdighet. Du kan skratta, du kan sucka – men du kan inte sluta titta.

Det är ingen slump. Paula White växte upp i fattigdom i den amerikanska södern och är i dag pastor i trosrörelsen, en kontroversiell gren av den världsvida pingstväckelsen. Och pingstväckelsen har alltid varit en rörelse med rytm: ett sound i det svenska folkhemmet, som Bo Strömstedt formulerade det – och det om dess städade svenska gren. 

Den tidiga pingstväckelsens möten präglades av energi, inte minst genom musiken. Bönen och predikan kunde glida mellan tal, rytmisk spoken-word stil och sång. I bakgrunden finns här den afroamerikanska kultur som formade baptistpastorn Martin Luther King, och som då och då också anas hos Barack Obama. Pingstväckelsen föddes i en svart kyrka, och även efter att den delats i en svart och en vit gren tog den vita grenen med sig mycket av detta arv.

https://youtu.be/e49VEpWg61M

Energin och oredan provocerade emellertid medelklassen, och i USA blev den vita pingstväckelsen en religion för arbetare och marginaliserade. Men ur dess dionysiska vildhet växte musik, toner som tog sig utanför de slitna kapellen. Elvis Presley, Johnny Cash, Little Richard, B. B. King, James Brown, Jerry Lee Lewis: Många av 1950-talets rockstjärnor kommer ur söderns pingstväckelse – en historia som berättats av kyrkohistorikern Randall Stephens i hans läsvärda ”The devil’s music”.

Paula White kommer ur samma mylla, vilket förklarar varför hennes bön låter sig remixas med Eminem. Språket är dock bibliskt. Regnet är en bild av Guds ankomst som ofta används i Gamla testamentet. Ett sådant bildspråk är logiskt i ökenlandskap, hur märkligt det än kan låta i svensk november. ”It is done” är från Uppenbarelseboken, och idén om att det finns änglar knutna till olika nationer bygger på tolkningar av Daniel och Josua bok.

https://www.youtube.com/watch?v=o0K7btNX8cw

Mycket är välbekant från söderns old time religion, samtidigt är allt annorlunda. Tydligast syns det i att White proklamerar. Hon närmar sig alltså inte Gud underdånigt, utan självsäkert. Hon ber inte ödmjukt om att Trump ska vinna eller att Guds vilja ska ske, utan deklarerar ”victory”.

Trumps seger är en andlig verklighet som ska bli verklig på jorden genom hennes trosvissa bön. 

Detta är essensen av framgångsteologi, en teologi som de senaste decennierna förändrat delar av väckelsekristendomen. Dess grundtanke är idén om en direkt korrelation mellan en proklamation ”i tro” och ett visst resultat. ”Name it, claim it”, som det ibland kallas: tro det, säg det och det blir sant. Formen är inte olik en del sekulär självhjälp, men som teologi reducerar det Gud till en maskin som den människa som kan koderna förmår att kontrollera. 

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1328200072987893762

Donald Trump är denna andas barn. Hans twitter-konto är fullt av proklamationer: att pandemin är besegrad och att han själv vunnit valet. Han lärde sig detta redan som ung, av självhjälpspastorn Norman Vincent Peale som skrev boken ”The power of positive thinking”.

Faktum är att mycket i dagens trumpism först återfanns i de radikala grenarna av den amerikanska pingstväckelsen, bland pastorer som Paula White. Inte bara teologin, utan också den vräkiga estetik som medelklassen, trygg i sin rikedom, kan kosta på sig att förakta. Eller Trumps kampanjmöten, till förvillelse lika gamla tiders väckelsemöten: gudstjänster i det fria, med en predikant som improviserar i stället för att följa manus.

Såväl framgångsteologi som trumpism bygger på ett besynnerligt äktenskap mellan marginaliserade människors längtan och senkapitalismens geschäft. Här finns något djupt tragiskt. Dessa människor förtjänade bättre – både bättre politiker och bättre pastorer.

 

Joel Halldorf är författare, teolog och medarbetare på Expressens kultursida. Hans senaste bok är ”Gud: Jakten”. 

Lyssna på ”Lunch med Montelius”

https://embed.radioplay.io?id=75743&country_iso=se

En omtalad podd från Expressen Kultur – som tar er med bakom kulisserna i kulturvärlden. Med två av kultursidans stjärnor: Martina Montelius, teaterdirektör och författare, och kritikern Gunilla Brodrej. Podden är en hyllning till alla kulturtanter där ute oavsett kön.