Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Jens Liljestrand

Nominering vinna eller försvinna för författare

Segertippad Stridsberg.
Foto: Caroline Andersson

Jens Liljestrand tippar inför de allt viktigare Augustpriserna

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

På måndag offentliggörs nomineringarna till 2014 års Augustpriser. Men som jag skrev redan i våras: höstens stora litterära händelse är Fredrik Backmans "Britt-Marie var här". Den som inte tror mig var inte på årets bokmässa i Göteborg, där köerna ringlade sig öststatslånga framför den tillbakalutat sympatiske 33-åringens signeringsbord.

Det speciella med boken - en trevlig och ofta rätt fyndig samtidsberättelse om livslögn och nyfunnen gemenskap - är att den är utgiven direkt av agenten, Partners in stories. Därmed har för första gången en bästsäljande svensk roman kringgått förlagsmaskineriet, en utveckling som, om den skulle eskalera, på lång sikt kommer att skriva om spelreglerna för hela det litterära systemet. När storsäljarna inte längre vill dra lasset blir en stor del av utgivningen plötsligt omöjlig att finansiera.

En utdragen, sorgsen självdöd väntar. Kanske har den redan börjat.


Därför blir Augustpriset viktigare för varje år, som ett unikt tillfälle för kvalitetslitteraturen att stå i rampljuset. Glamouren från fotoblixtarna och blomsterkvastarna är tomteblosset som lyser upp det litterära höstmörkret för några få utvalda.

En nominering kan i dag betyda vinna eller försvinna för ett författarskap. Som Richard Herold, förläggare på Natur & Kultur, påpekade i en intervju på denna sida (27/9 2014): Lena Anderssons förra roman sålde i 700 exemplar. "Egenmäktigt förfarande" har efter ett år sålt 200 000.

Tittar vi på toppkandidaterna ser det ljust ut för storförlagen. Bonnierförfattarna Steve Sem-Sandberg ("De utvalda") och Sara Stridsberg ("Beckomberga") lär nomineras. Norstedts har Torgny Lindgrens "Klingsor" från i våras, Natur & Kultur en självklar kandidat i Klas Östergren ("Twist"). Jag blir förvånad om inte Augustpriset 2014 till slut landar hos någon av dessa fyra (men garderar ändå med Lotta Lundbergs lysande "Timme noll").


Bland de lite nyare namnen kan Expressenkritikerna Therese Bohman och Amanda Svensson skrälla, liksom Kristofer Ahlström och Gertrud Hellbrand. Kristina Sandbergs kritikerrosade och nu avslutade svit om hemmafrun Maj i Örnsköldsvik borde ligga bra till för en nominering. Och Tony Samuelssons "Kafkapaviljongen", en kontrafaktisk historia om ett nazistiskt Sverige som är - för att använda ett utslitet men i sammanhanget helt adekvat uttryck - kusligt aktuell.

Glöm heller inte poesin, som alltid har en kvot bland de nominerade (och nästan aldrig vinner). Här tippar jag Bruno K Öijer, Kjell Espmark och Lars Mikael Raattamaa som lyriska alibin.


Fackböckerna är svårare i ett år utan riktiga snackisar. Men Gabriel Byströms reportage om Ungern har aktualitet, Olle Svennings biografi över Hjalmar Branting känns gedigen, Sigrid Combüchens skildring av Ida Bäckmann kan inte räknas bort och litteraturvetaren Johan Svedjedal brukar alltid bli nominerad.

Sa jag nyss att det inte fanns nån snackis bland fackböckerna? Fel, Daniel Suhonens bok om Håkan Juholt är förstås höstens mest omtalade boksläpp. Men så roligt ska vi väl ändå inte ha?


FOTNOT. Missa inte Ungkultur på måndag – Gunilla Brodrej listar Augustfavoriterna för barn och unga.