Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Jens Liljestrand

Heberleins attack på PK-glassen – en smak i tiden

Glass från Ben & Jerry's Foto: OLLE SPORRONG
Ann Heberlein (M) Foto: KENNET RUONA

Både Ann Heberlein (M) och Paula Bieler (SD) kritiserar glassmärket Ben & Jerry's efter företagets kampanj för ensamkommande unga från Afghanistan.

Jens Liljestrand ser den svindyra lyxglassen gå från statussymbol till politisk markör.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KOMMENTAR | PR. "När du hör en bra låt och din partner är kåt / är det glassiiiigt" Rapparen Mange Schmidt är främst känd för sommarplågan "Glassigt", men låt oss inte glömma att han medverkade även på Moderaternas vallåt 2010, "Flyter". Det var på den tiden det stora högerpartiet – åtminstone medialt – stod för öppenhet, kreativitet och bejakande:

"Bygg en moské baby, bygg gärna tre baby, låt ingen annan jävel krossa din idé baby"

Det känns länge sen. Just nu lägger moderater hellre sin energi på att snörpa på munnen åt allt som signalerar "moral" eller "pekpinnar". Riksdagskandidaten Ann Heberlein klagar på sin Facebook över att glassmärket Ben & Jerry's har fräckheten att medverka i en kampanj för att fira det kommande beslutet om att 9 000 unga ensamkommande afghaner ska få stanna i landet.

Ann Heberleins (M) kommentar på Facebook.

"Om ni vill sälja glass - gör då god glass och berätta att den är god", tycker Heberlein och får genast medhåll. Sverigedemokraten Paula Bieler meddelar förstås stolt på Twitter att hon sedan länge bojkottar glassen. Högerdrevet får förutsägbart stöd i den blåbruna myllan, och lika förutsägbart mothugg och ironiska gliringar från mitten och vänstern.

Paula Bielers (SD) kommentar på Twitter.

Nu hör det till saken att amerikanska Ben & Jerry's, med rötter i Vermonts hippiekultur på 1970-talet, sen 2002 har ägnat sig åt olika typer av kampanjer, främst inom miljö- och klimatområdet. Detta delvis av ren självbevarelsedrift, eftersom klimatförändringarna hotar flera av varumärkets huvudingredienser; vanilj, kakao och nötter kräver mycket specifika förhållanden för att kunna odlas. 

Märket, som sedan 2000 ägs av Unilever, har även engagerat sig i SOS Barnbyar. Att företaget nu engagerar sig i flyktingfrågan innebär knappast en nyorientering, snarare en utvidgning av ett politiskt engagemang som sedan länge kan identifieras som progressivt, eller "liberalt" för att använda den amerikanska etiketten.

Inkvisitorisk högerpopulism

Ändå är det begripligt att det sticker vissa i ögonen att se lyxglassen, riktad mot ett segment av välbeställda innerstadsbor, alliera sig med de unga afghaner som i veckor sittstrejkade på Medborgarplatsen i Stockholm. Bilden av den privilegierade, självbelåtna Södermalmsbon som smaskar på sin PK-glass smälter perfekt in i fördomen om en gräddstinn urban elit som ignorerar "vanligt folk" och deras bekymmer.

Å andra sidan slickar sig även motståndarlaget runt munnen åt karikatyren av en ny, inkvisitorisk högerpopulism som nagelfar glasshyllan efter jakt på allt som luktar "godhet". Klassföraktet mot bonnläpparna i SD som ändå bara köper smaklös luftglass i trelitersboxar får härja fritt.

I mitten står ett glassföretag som nu lugnt kan fylla frysen inför högsommarvärmen och storhelgerna. Strut eller bägare?

(Själv tycker jag ungefär som Mange Schmidt: "Vi bör bejaka / inte hålla tillbaka / varje utstickande haka / som vill smaka")

 

Jens Liljestrand är biträdande kulturchef på Expressen.

 

FOTNOT. I en tidigare version av textens ingress hävdades felaktigt att Ann Heberlein har manat till bojkott mot Ben & Jerry's. Artikeln har korrigerats.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!