Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Jens Liljestrand

Dickpicsen blottar ett manligt kontrollbehov

"Män visar kuken för mig" av Caroline Hainer.
Jens Liljestrand.

Den gångna veckan kommer att gå till historien som dagar då skammen för sexövergrepp flyttades från offer till förövare – en social revolution.

Jens Liljestrand skriver om kränkningar, dickpics – och vad som händer när kvinnor bestämmer sig för att visa upp det mest privata.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KRÖNIKA | SKAMKULTUR. I ”Lust och fägring stor” (1995), det som blev Bo Widerbergs sista film, är huvudpersonen Stig (spelad av regissörens son Johan Widerberg) grymt besviken på sin älskarinna och lärarinna Viola (Marika Lagercrantz). Hur ska då en kränkt 15-åring bäst visa sitt missnöje?

Enkelt. Han går till kyrkan på skolavslutningen när Viola ska dela ut klassens betyg inför sommarlovet. Där ställer han sig vid altaret och tar fram sitt könsorgan. Iskallt blänger han på lärarinnan. Sen drar han upp gylfen och går, utan ett ord.

Det är en magnifik scen – inte magnifik som i ”bra”, men som i ”äkta”. Den blottade lemmen är en tidlös symbol för manlig fruktsamhet, men också för det patriarkala herraväldet. Hon är vuxen och lärare, han är en pojke och elev. Men hon har ingen penis, det har han, och därmed har han också makten i sin hand.

Man påminns om att fuck you-tecknet, att med ett höjt långfinger forma knytnäven till en fallos, användes redan av de gamla grekerna och numera är det universella sättet att demonstrera förakt.

 

LÄS MER – Karin Olsson: Lägg ner tramset om att medierna mörkar om sexövergreppen! 

En social revolution

Veckan i mitten av oktober 2017 kommer att gå till historien. En fördämning har brustit, en lavin av nedtystad kvinnlig erfarenhet vällt fram i ljuset. Män har systematiskt tagit sig rätten att skända kvinnor tack vare en tystnadskultur som nu luckras upp. Självklart lever vi fortsatt i ett samhälle där kvinnor utsätts för övergrepp. Men skammens tyngdpunkt har förskjutits, från offer till förövare. Det vi bevittnar är en social revolution.

Bland alla de groteska, hemska eller rätt och slätt vidriga historier som kvinnor under hashtaggen #metoo har fört fram i offentligheten, är det något som har slagit mig: hur ofta män kränker och trakasserar genom den löjliga men samtidigt laddade handlingen att helt enkelt visa snoppen.

I en bok med den lakoniska titeln ”Män visar kuken för mig” diskuterar Caroline Hainer den så kallade dickpicen, bilder av penisar som ofta är tagna av innehavaren själv med mobilkamera och sedan distribueras digitalt, ibland som del av en ömsesidig flört men oftare som ett slags kommunikativ murbräcka: Här är min penis. Prata med mig. Bekräfta min existens.

 

LÄS MER – Jens Liljestrand: Vi "schyssta män" vill ha beröm – för att vi inte är svin 

Dickpicen som en symbolisk penetration

Dickpicen, menar Hainer, är en mildare och modern variant på det uråldriga manliga beteendet att blotta sig för främlingar, främst kvinnor eller barn. Den blir ett slags mental penetration (eller ett mycket bokstavligt mindfuck): jag kan inte invadera din kropp (än), men jag kan invadera din hjärna genom att visa dig min erektion.

Det är på sätt och vis genialiskt. En form av bestraffning eller kontroll som går ut på att jag visar upp det mest intima jag har, för att få dig att känna skam.

Och det slår mig att #metoo-kampanjen också är ett slags blottande, en invasion. Män scrollar i sina skärmar och ser dem fyllas av kvinnor som visar upp sina trauman, den nakna sanningen om vad som pågår på skolor och krogar, arbetsplatser och tunnelbanor.

Det finns en sammanbiten stolthet i mycket av det som skrivs: Här är min berättelse. Läs den. Bekräfta dess existens. Och bekräfta därmed mitt människovärde.

Och många män gör nu det som kvinnor har gjort i alla tider. Blundar, tittar bort, försöker radera det de nyss såg ur minnet. Men det går inte, för mansväldets hemliga vapen har till slut erövrats av dess motståndare.

Skamkulturen faller på eget grepp.

 

Jens Liljestrand är biträdande kulturchef på Expressen.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!