Jens Liljestrand

Bergmans klassiker blir woke i nya versionen

Oscar Isaac och Jessica Chastain spelar huvudrollerna i nytolkningen av ”Scener ur ett äktenskap”.
Foto: JOEL C RYAN / AP TT NYHETSBYRÅN
Oscar Isaac och Jessica Chastain.
Foto: HBO Nordic

Ingemar Bergmans klassiker ”Scener ur ett äktenskap” är aktuell i engelskspråkig nytolkning. 

Jens Liljestrand ser skaparen Hagai Levi variera den stora regissörens tidlösa tematik. 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. En kvinna vandrar in i en filminspelning, möts av assistenter och teknikfolk, alla i pandemiepokens munskydd. Hon fortsätter vant traska genom kulissbygget, rakt in i det som ska föreställa ett hem, placerar sig framför kameran och börjar spela sin roll.

När Hagai Levi iscensätter ”Scener ur ett äktenskap” i ny tappning betonar han äktenskapet som just iscensättning, ett stycke teaterkonst där vi alla agerar utifrån de manuskript och regianvisningar vi blivit tilldelade. Var får individen, själen, konsten plats i ett arrangemang där varje replik är på förhand given? Var får kärleken?

Historien bakom originalversionen har berättats många gånger: Serien, som Ingmar Bergman skrev på tre månader, gjorde stor succé när den började sändas i statstelevisionen med början den 11 april 1973 (det fjärde avsnittet ska ha setts av 3,5 miljoner svenskar, eller närmare hälften av landets befolkning).

Det som för 48 år sedan var en kommersiell satsning från en regissör som behövde dra in pengar, framstår i dag som en sparsmakad nischprodukt. Blotta tanken på att låta ett gift par älta sin sönderfallande relation i fem avsnitt – förvisso en nedbantning från originalversionens sex – känns som en nostalgitripp.

Som svensk blir man både stolt och en smula rörd över att se en nationalklenod så pass intelligent förvaltad.

Ändå är det strålande underhållning att se Oscar Isaac och Jessica Chastain som makarna Jonathan och Myra, först i äktenskapets trygga soffa, sedan i skilsmässans alla stadier av solkighet. Nyckeln är genidraget att flytta kontexten från Erland Josephsons och Liv Ullmanns förljugna borgerlighet till nutidens wokea amerikanska östkustsprogressivitet; i sin allra första scen ombeds Jonathan och Myra ange vilka pronomen som korrekt beskriver deras könsidentiteter. 

Där ”Scener ur ett äktenskap” var en uppgörelse med förstelnad konservatism i den socialdemokratiska modernitetens guldålder, bär ”Scenes from a marriage” på ett annat slags revolt. Här är det den globala startup-entreprenören Myra – en ”anywhere”, för att använda en populär terminologi – som får betala priset när hon överger den mysiga forskaren och hemmapappan Jonathan.

Erland Josephson och Liv Ullman i ”Scener ur ett äktenskap”
Foto: EVERETT COLLECTION/IBL

”I think I’ve reached a point in my life where it doesn’t matter where I live anymore”, säger hon med tom blick och överger familjen för att leva i Tel Aviv med sin nya kärlek. Medan Jonathan i sin förtvivlan återvänder till sina rötter i den judiska tron och insisterar på att separationen måste leda till en definitiv skilsmässa, i stället för det limbo som Myra föredrar.

Bergmans tv-serie sågs på sin tid som en gestaltning av kvinnans frigörelse. Kan man då påstå att Hagai Levi går i motsatt riktning, visar på den traditionella kärnfamiljen som ideal i en postmodern värld av flyktighet och yta?

Kanske inte det heller. Snarare är ”Scenes from a marriage” en variation på en tidlös bergmansk tematik: människans förmåga att krångla till det för sig själv. Och den kärlek som fortsätter pulsera, mot alla odds, mitt i natten i ett mörkt hus någonstans i världen.

Som svensk blir man både stolt och en smula rörd över att se en nationalklenod så pass intelligent förvaltad.


TV-SERIE

SCENES FROM A MARRIAGE

Av Hagai Levi

HBO


Jens Liljestrand är författare, kritiker och medarbetare på Expressens kultursida. Han är aktuell med romanen ”Även om allt tar slut”.



Lyssna på ”Två män i en podd”

https://embed.radioplay.io?id=95264&country_iso=se

En sökande podd från Expressen Kultur – om manlighet, kärlek och ensamhet. Med radiostjärnan Eric Schüldt och Daniel Sjölin, författare och tv-profil.