Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Jan Gradvall

Marknadsplats

Zlatan.

Jan Gradvall om besluten bakom Zlatan-reportaget.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Vi lever i en genomkommersialiserad värld. Aftonbladet hade förra veckan en artikel på nyhetsplats om att "Cindy slutar i Ica-reklamen". Apples presskonferenser för sina nya produkter livebevakas av svenska tidningar.

Vari ligger den journalistiska utmaningen i denna nya värld? Att inte göra läsaren uppmärksam på dubbelspelet eller att synliggöra det?

I november blev jag uppringd av Fredrik Jansson på Forsman & Bodenfors. I samband med en ny reklamfilm för Volvo med Sverigetema skulle Zlatan kunna tänka sig att göra en enda intervju där han pratade om Sverige. Ville jag göra den?

 

Kopplingen till Volvoreklam var problematisk. Efter att överlagt med både min redaktör på DI Weekend, Andreas Johansson, och Dagens Industris chefredaktör, Peter Fellman, kom vi fram till att lösningen var att vara helt transparent med hela processen.

Att inte låtsas som att detta var något annat än det var – en spektakulär reklamfilm som vill sälja bilar.

Och att berätta hela historien bakom den.

Erbjudandet gällde egentligen att intervjua Zlatan efter filminspelningen. Men mitt krav var att jag och en fotograf från Dagens Industri också skulle få vara med i Gällivare och på så sätt skildra hela processen, ax till limpa. För att vara extra tydlig citerade jag också de inblandade från Forsman & Bodenfors och Volvo.

 

När min artikel publicerades i DI Weekend i fredags återberättades min historia i princip i samtliga svenska dagstidningar, inklusive Aftonbladet. Men två dagar senare skriver Po Tidholm på samma tidnings kultursida att jag genom att skriva om en reklamfilm för Volvo sålt min trovärdighet. (Något han senast skrev i höstas när jag hyllade Avicii)

Jag är väldigt stolt över mitt Zlatanreportage och kommer att fortsätta skriva om den nya medievärlden.

Tvärtemot vad Andreas Ekström anser i en krönika i Journalisten kommer jag också att fortsätta skriva om reklam och hur den fungerar. När man i framtiden sammanfattar 2014 tror jag Zlatan- och Jean Claude Van Damme-reklamfilmerna kommer ses som en del av populärkulturen.