Marie Hermanson. Foto: EMELIE ASPLUND / ALBERT BONNIERSMarie Hermanson. Foto: EMELIE ASPLUND / ALBERT BONNIERS
Marie Hermanson. Foto: EMELIE ASPLUND / ALBERT BONNIERS
"Den stora utställningen"."Den stora utställningen".
"Den stora utställningen".
Annina Rabe är kritiker och medarbetare på Expressens kultursida. Foto: JENNIE SMITH / JENNIE SMITH/PRESSBILDAnnina Rabe är kritiker och medarbetare på Expressens kultursida. Foto: JENNIE SMITH / JENNIE SMITH/PRESSBILD
Annina Rabe är kritiker och medarbetare på Expressens kultursida. Foto: JENNIE SMITH / JENNIE SMITH/PRESSBILD

Jag förväntar mig mer av Marie Hermanson

Publicerad

Marie Hermansons nya roman kretsar kring jubileumsutställningen i Göteborg 1923.

Annina Rabe ser besviket ett intressant upplägg helt slarvas bort.

LITTERATUR | RECENSION. 1923 var ett speciellt år i staden Göteborgs historia. Då ägde den grandiosa jubileumsutställningen rum; en utställning som inte bara firade stadens 300-årsjubileum utan också gav upphov till många av de platser som utmärker staden i dag. 

Utställningen andas framtidsanda; men optimismen är inte helt ogrumlad. I Europa råder det oroliga stämningar, och i Göteborg riktas också mycket kritik mot utställningen som ses som en symbol för stadens växande klassklyftor och sociala orättvisor. 

Einstein

Under utställningen kommer Albert Einstein till staden för att hålla sitt nobeltal. Hans Nobelpris är omgärdat av kontroverser, och Einstein är dessutom måltavla för antisemitiska krafter i Europa.

Om händelserna kring detta handlar Marie Hermansons nya roman, som skildrar utställningen utifrån växlande berättarperspektiv. Det är den unga journalistaspiranten Ellen, det är polisen Nils, pojken Otto som sköter om en åsna på utställningen, och så är det Einstein själv. 

Ellen misstänker på goda grunder att någon planerar att mörda Einstein under hans Göteborgsbesök och involverar polisen Nils i fallet. 

 

LÄS MER – Gunilla Brodrej: Halva Hermansons "Himmelsdalen" är oerhört spännande

Kriminalhistoria

Marie Hermanson är alltid en driven berättare, och ”Den stora utställningen” utgör inget undantag. Som spänningsroman med viss substans är den ganska nöjsam läsning med mycket tidsfärg där man kan bocka av diverse historiska detaljer: här passerar Kurt Haijby förbi i en biroll, där antyds den stora inflationen, och där ser man bilden av den tidstypiska moderna kvinnan.

Men sedan då? Här finns skisser till intressanta personporträtt, men tyvärr stannar de för det mesta på skisstadiet. Tidsandan och skildringen av den växande antisemitismen i 20-talets Europa skummar också bara på ytan och något riktigt idéinnehåll utvecklas aldrig. I stället får vi en lagom engagerande kriminalhistoria som brottas med en alltför tydligt konstruerad intrig. Av en författare som Marie Hermanson förväntar jag mig betydligt mer än så.

 

LÄS MER – Annina Rabe: Leve den äkta Julia Caesar!

 

 

ROMAN

MARIE HERMANSON

Den stora utställningen

Albert Bonniers, 299 s.

 

Annina Rabe är kritiker och medarbetare på Expressens kultursida.

Läs fler texter av Annina Rabe här. 

 

Relaterade ämnen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag