Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Jag förväntar mig mer av Marie Hermanson

Marie Hermanson. Foto: EMELIE ASPLUND / ALBERT BONNIERS
"Den stora utställningen".
Annina Rabe är kritiker och medarbetare på Expressens kultursida. Foto: JENNIE SMITH / JENNIE SMITH/PRESSBILD

Marie Hermansons nya roman kretsar kring jubileumsutställningen i Göteborg 1923.

Annina Rabe ser besviket ett intressant upplägg helt slarvas bort.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

LITTERATUR | RECENSION. 1923 var ett speciellt år i staden Göteborgs historia. Då ägde den grandiosa jubileumsutställningen rum; en utställning som inte bara firade stadens 300-årsjubileum utan också gav upphov till många av de platser som utmärker staden i dag. 

Utställningen andas framtidsanda; men optimismen är inte helt ogrumlad. I Europa råder det oroliga stämningar, och i Göteborg riktas också mycket kritik mot utställningen som ses som en symbol för stadens växande klassklyftor och sociala orättvisor. 

Einstein

Under utställningen kommer Albert Einstein till staden för att hålla sitt nobeltal. Hans Nobelpris är omgärdat av kontroverser, och Einstein är dessutom måltavla för antisemitiska krafter i Europa.

Om händelserna kring detta handlar Marie Hermansons nya roman, som skildrar utställningen utifrån växlande berättarperspektiv. Det är den unga journalistaspiranten Ellen, det är polisen Nils, pojken Otto som sköter om en åsna på utställningen, och så är det Einstein själv. 

Ellen misstänker på goda grunder att någon planerar att mörda Einstein under hans Göteborgsbesök och involverar polisen Nils i fallet. 

 

LÄS MER – Gunilla Brodrej: Halva Hermansons "Himmelsdalen" är oerhört spännande

Kriminalhistoria

Marie Hermanson är alltid en driven berättare, och ”Den stora utställningen” utgör inget undantag. Som spänningsroman med viss substans är den ganska nöjsam läsning med mycket tidsfärg där man kan bocka av diverse historiska detaljer: här passerar Kurt Haijby förbi i en biroll, där antyds den stora inflationen, och där ser man bilden av den tidstypiska moderna kvinnan.

Men sedan då? Här finns skisser till intressanta personporträtt, men tyvärr stannar de för det mesta på skisstadiet. Tidsandan och skildringen av den växande antisemitismen i 20-talets Europa skummar också bara på ytan och något riktigt idéinnehåll utvecklas aldrig. I stället får vi en lagom engagerande kriminalhistoria som brottas med en alltför tydligt konstruerad intrig. Av en författare som Marie Hermanson förväntar jag mig betydligt mer än så.

 

LÄS MER – Annina Rabe: Leve den äkta Julia Caesar!

 

 

ROMAN

MARIE HERMANSON

Den stora utställningen

Albert Bonniers, 299 s.

 

Annina Rabe är kritiker och medarbetare på Expressens kultursida.

Läs fler texter av Annina Rabe här. 

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!