HYLLAD. Nina Stemme anses vara en av världens främsta sopraner. Foto: Foto Markus GårderHYLLAD. Nina Stemme anses vara en av världens främsta sopraner. Foto: Foto Markus Gårder
HYLLAD. Nina Stemme anses vara en av världens främsta sopraner. Foto: Foto Markus Gårder
"Turandot" på Göteborgsoperan 2006."Turandot" på Göteborgsoperan 2006.
"Turandot" på Göteborgsoperan 2006.
Birgit Nilsson i huvudrollen på Metropolitan 1961. Foto: Dan GrossiBirgit Nilsson i huvudrollen på Metropolitan 1961. Foto: Dan Grossi
Birgit Nilsson i huvudrollen på Metropolitan 1961. Foto: Dan Grossi

Isprinsessa under bar himmel på Dalhalla

Publicerad

Lars Sjöberg har allt annat än tråkigt på Dalhallas Pucciniopera.

Man gillar för att men älskar trots att. Kanske har ändå prins Calaf och prinsessan Turandot en chans att skapa sig ett liv tillsammans, trots att hon har varit på vippen nära att hugga huvudet av honom.

Men något trovärdigt slut på sin sista opera lyckades Giacomo Puccini aldrig få till. När han nu gradvis börjat ge sin musik en dramatiskt gestaltande funktion i stället för som tidigare en mer illustrerande, där han mest har komponerat vad som redan stod i texten, lyckades han inte att musikaliskt tolka isprinsessans metamorfos. Redan hennes stora aria "In questa reggia" hade i förväg låtit ana en slumrande kärlekslängtan bakom textens hatexcesser.

Puccinis kollega Franco Alfano, som först utformade den postuma slutscenen, har numera sedan 2002 konkurrens av Luciano Berio. Ingen av dem har lyckats över hövan. Alfano vältrar sig i smarriga låtar, medan Berio låter fragmentariska ledmotiv skvalpa omkring på ett senromantiskt tonspråk som snarare för tanken till Arnold Schönbergs kammarsymfonier. Man noterar i alla fall ett lovvärt försök att med rent instrumentala medel tolka Turandots upptining. Vid årets uppsättning på Dalhalla använder man sig, liksom i Umeå för nio år sedan, av Berios version och lämnar publiken förbryllat gäspande.

 

Dessförinnan har man haft minst av allt tråkigt, främst tack vare ett vokalt och musikaliskt praktfullt framförande med grandiosa Nina Stemme i titelrollen, sekunderad av Lars Clevemans bergsäkre Calaf och Meeta Raval - ny bekantskap att odla! - som fina Liù, plus välljudande och disciplinerade körer, allt under Tobias Ringborgs eldiga befäl.

Bengt Gomérs regi kunde dock ha avstått från rena pinsamheter som de tre ministrarnas barnteater och Turandots hånglande med den persiske prinsens huvud (medan det ännu satt kvar). I sådana stunder saknades den för opera oundgängliga undertext som svarar på frågan varför.

 

Och vad representerade de vitklädda töser som under idogt och fult kohornsblåsande gungade fram och åter i en ridå av ösregn? Dalhalla bör förresten låta bli att utmana ödet med slika regnridåer. Vid premiären var vädret förträffligt, men på lördag är det dags att åter ängsligt blicka mot skyn och kanske plocka fram sin gröna poncho.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag