Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Isobel Hadley-Kamptz

Det ”fria” sexet är på männens villkor

Foto: Shutterstock
Isobel Hadley-Kamptz är medarbetare på Expressens kultursida.Foto: SEVERUS TENENBAUM / TIMBRO

Alla som inte vill ligga är småborgare.

Isobel Hadley-Kamptz skriver om den sunkiga kvinnosynen på Forum – och i många andra förment progressiva kretsar.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

IDÉDEBATT | SEX. ”Som kvinna kunde du antingen betraktas som ett mytologiskt väsen, som kunde göra eller förgöra en man. Eller så var du en frigid galning – och där ville man inte under några omständigheter befinna sig. Det var de två rollerna man hade att välja på. Och det är ju en sunkig, gammal, trött och misogyn syn. Men de tyckte att det var progressivt. Om någon tog illa vid sig av otrohet till exempel, så ansågs det småborgerligt.”

Jean-Claude Arnault och Forum

Det var ett bländande reportage i Svenska Dagbladet av Malena Rydell och Sam Sundberg för en vecka sedan, om kulturscenen Forum, om Jean-Claude Arnault, om den fina världens hederskultur och om hur det är att försöka vara konstnär, att försöka vara intellektuell. Texten har tyvärr mest väckt uppmärksamhet för den i och för sig häpnadsväckande uppgiften att Arnault till och med tafsat på kronprinsessan Victoria

Själv fastnade jag framför allt i den inledande citerade passagen, där musikkritikern Edith Söderström, som arbetat på Forum, beskriver de möjliga kvinnorollerna och den särskilda moral som rådde i detta mikrokosmos. 

 

LÄS MER – Karin Olsson: Att ställa in Nobelpriset ger inte kvinnorna upprättelse 

Sexuell frigörelse

Det finns två trådar här: den ena är sexismens och patriarkatets själva grundsten – de snäva gränserna kring vad och hur man kan vara som kvinna och vad som händer den som går utanför mallen. Den andra är en insikt om vad frigörelse ofta har för konsekvens för kvinnor.

Den värld som kretsar kring Forum har en egen kultursyn, en postmodern, amoralisk, teoretisk, elitistisk. Som Söderström beskriver är kvinnans roller på vissa sätt vidare i den här subkulturen, hon får vara sexuell, får vara demonisk, det enda hon verkligen inte får vara är tråkig. En sak som exempelvis är jättetråkigt är att hävda sina egna gränser. 

Det påminner i detta mycket om 1960- och 70-talets sexuella revolution, där det revolutionerande initialt primärt var att män fick tillgång till sex utan att behöva ta ansvar för det. Inom 68-vänstern förekom såväl försvar för pedofili som våldtäkt och också bortom den sortens radikaliteter ansågs kvinnor som inte släppte till just småborgerliga och pryda.  

 

LÄS MER – Isobel Hadley-Kamptz: I antikens Grekland fick bara påsättaren njuta 

Fria knull

Vissa har kallat detta en deciviliseringsprocess, hur våld och vidlyftighet romantiserades och hur kvinnor fick betala priset. Stanley Kubrick har sagt om sin 1970-talssuccé "A Clockwork Orange" att gängledaren Alex symboliserar människan i naturtillståndet, fri att göra vad hon vill utan civilisationen. När han våldtar och torterar ska vi känna med honom, leva oss in i hans frihet. Vi ska inte leva oss in i offren. Det handlar om mannen i naturtillståndet, inte om kvinnan. Det är mannen som är människan.

Efter hand kom kvinnorörelsen ikapp de friknullande vänstermännen och något av en återcivilisation skedde. Kvinnomisshandeln minskade och fick framför allt allt lägre acceptans. Frigörelsen normaliserades och med det kom också normalitetens regler, förtryckande lika väl som skyddande. 

 

LÄS MER – Therese Bohman: Äntligen är den erotiska thrillern tillbaka 

Hånade feminister

Också kvinnans roll är förstås starkt kringskuren i majoriteten, också hon kan vilja slå sig fri. Också hon kan sukta efter exempelvis den farliga, omvälvande, demoniska erotiken helt på egen hand och med egen stark vilja. 

Men de kollektiva frigörelseprojekt vi hittills sett har inte haft henne som subjekt. Hennes frihet har alltid varit villkorad med att den också ökar friheten för mannen, hennes sexuella frihet är att släppa till, inte friheten att exempelvis välja bort män. Det är ingen slump att den mest hånade feministstereotypen är just den frigida, fula, lesbiska. Kvinnan som inte ger män njutning utan kräver frihet enbart för sin egen skull. 

 

LÄS MER – Malte Persson: Njutningen saknas i dagens sexskildringar 

Vivörliv enligt Engdahl

Det intressanta är att den småttiga normaliteten i detta framstår som mer jämställd, mer självklart upprörd över övergrepp och nedtystningar. De metoo-fall som blivit allmänt kända i Sverige har också primärt skett i kretsar utanför det vanliga svensson-livet, där förövare gått vidare till fina positioner och regeringsmedaljer. 

Jag tror inte att det heller är en slump. Så länge radikaliteten och vivörlivet, med Horace Engdahls bevingade ord, sker på mäns villkor och utifrån deras intressen, kommer småborgerligheten vara en tryggare plats för kvinnor. Om något gör mig heligt upprörd så är det detta. 

 

LÄS MER – Tone Schunnesson: Vi vill bara inte ligga med er 

 

Isobel Hadley-Kamptz är författare och medarbetare på Expressens kultursida.