Kristina Colliander. Foto: Anders CollianderKristina Colliander. Foto: Anders Colliander
Kristina Colliander. Foto: Anders Colliander
Therese Bohman. Foto: THEO ELIAS LUNDGRENTherese Bohman. Foto: THEO ELIAS LUNDGREN
Therese Bohman. Foto: THEO ELIAS LUNDGREN
Ingmar Bergman. Foto: ROBBAN ANDERSSONIngmar Bergman. Foto: ROBBAN ANDERSSON
Ingmar Bergman. Foto: ROBBAN ANDERSSON

"Ingmar Bergman skulle ha fixat nya filmstödskraven"

Publicerad

Håller Filminstitutet på att politisera filmstödet? Och vad händer med konst som pressas att vara "korrekt"?

Det diskuterar Therese Bohman, författare och kulturskribent i Expressen, och Kristina Colliander, chef för Filminstitutets produktionsstödsenhet, i Kultur-Expressen.

KULTURDEBATT | KONSTNÄRLIG FRIHET. Filminstitutets nya obligatoriska utbildningskrav på producenter och produktionsbolag har fått branschen att ilskna till. För att erhålla filmstöd måste man från i vår gå en utbildning i diskriminerings-och arbetsmiljölagstiftning, sexuella trakasserier och jämställdhet. 

Vd Anna Serner har i en intervju också talat om att utbildningen ska handla om "normkreativitet", ett uttalande som hon efter ifrågasättanden igår backade ifrån. Kravet på obligatoriskt deltagande har också tonats ned. Har man motsvarande utbildning från annat håll kan man få tillstånd att avstå Filminstitutets.

Men kritiken har varit hård.

Film-och tv-producenternas ordförande Eva Hamilton skrev i ett öppet brev till Filminstitutet att det öppnas dörrar för "tvingande utbildningar som i en annan regeringskonstellation eller i en annan tid kan innebära begränsning av konstnärlig frihet eller yttrandefrihet". 

Filmkritikern och doktorn i filmvetenskap, Hynek Pallas, kallade på TV-dags Filminstitutets nya krav för "den mest långgående politiska styrningen av upphovspersoner på kulturområdet som jag har hört talas om i Sverige". Även DN:s  Helena Lindblad och Erik Helmerson har haft ett högt tonläge. Helmerson, med ett förflutet som filmkritiker, menar att  "strypsnaran dras åt kring den konstnärliga friheten", och Lindblad anser att "könspolitiska green cards" inte är Filminstitutets uppgift.

Filminstitutets Kristina Colliander

Kristina Colliander, chef för Filminstitutets produktionsstödsenhet, menar i Kultur-Expressen att diskussionen har hamnat helt snett. Utbildningen handlar om kompetenshöjning i lagstiftning och arbetsmiljö i spåren av Metoo, och inte om konstnärligt innehåll.

– Det handlar inte om att vi ska gå in och ställa krav på innehållsmässiga beslut. Det är jätteviktigt. Men det är klart att det kan finnas oro när en statlig stiftelse ställer ett nytt krav.

Anna Wahl, professor i genus, organisation och ledning vid KTH, kommer att undervisa på utbildningen.

– Hon kommer att prata om maktperspektiv och strukturer, för det hänger ihop med att få kunskap för att verka för icke-diskriminering, säger Kristina Colliander.

Författaren och kulturskribenten Therese Bohman invänder inte mot att produktionsbolagen ska följa arbetsmiljölagar och motverka sexuella trakasserier, men varnar också för fallgropar. Med en annan regering, där till exempel Sverigedemokraterna skulle ha inflytande, kunde det ställas helt andra krav i en obligatorisk utbildning, som till exempel "kärlek till fosterlandet". 

Ingmar Bergman klarat kraven?

Bohman ser en farlig samtida tendens i viljan att politisera kulturen.

– Det har jag sett länge, fram för allt från vänster. Att man per automatik tycker att konsten ska ha ett samhällsförändrade syfte. Det ligger också i diskussionen om statligt stödd kultur, vad man kan ställa för krav. Jag tänker att om vi ska ha en kultur som är stödd av staten måste man vara införstådd att det kan bli kultur som är helt "onyttig" och att den måste få vara det.

Kristina Colliander får frågan om Ingmar Bergman, med allt vi vet om honom, skulle ha klarat Filminstitutets nya krav.

– Han skulle ha sett till att ha en superproffsig vd och producent och så skulle han lösa det, tror jag. Han är upphovsperson och konstnär, det är inte det vi håller på med.

– Det handlar om att vi måste sätta stopp för sexuella trakasserier.

Therese Bohman är mer skeptisk.

–  Jag är ständigt rädd att alla sådana här idéer ska lägga band på det som är originellt och egensinnigt hos konstnärer. Det är just sådana personer [som Bergman] som kanske skulle sätta sig upp mot påbud av den här typen. Det är också lite konstigt med tilltron att man kan utbilda fram rätt åsikter. Av Metoo kunde vi lära oss att män som poserar med rätt uppsättning korrekta åsikter kan visa sig vara de värsta. 

 

Se programmet i spelaren ovan.

 

KULTUR-EXPRESSEN: Har medelklassen fått klimatpanik? Med Jens Liljestrand och Anna Hellgren 

 

KULTUR-EXPRESSEN

Kultur-Expressen är kulturredaktionens tv-format för debatt och samtal. Programledare är kulturchef Karin Olsson. Programmet kan också avlyssnas som podcast.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag