Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Vi måste ta ställning mot fundamentalisterna

Nalin Pekgul, sjuksjöterska och författare.
I helgen firar muslimer över hela Sverige eid al-fitr.Foto: SHUTTERSTOCK / SHUTTERSTOCK

Fastemånaden är över och årets viktigaste högtid för Sveriges muslimer är här.

Nalin Pekgul firar eid al-fitr och funderar över om samhället är så integrerat som vi vill tro.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

En historia som mina turkiska vänner gärna berättar i ramadan-tider handlar om hur turkarna i Stockholm på 1970-talet brukade samlas på ett kafé vid t-centralen. En dag när männen som vanligt satt där kom imamen förbi. Alla ville visa sin respekt för honom genom att erbjuda sig att springa och köpa kaffe. Men imamen tackade nej och påpekade lite tillrättavisande att det var fastemånaden, ramadan. Några män tittade då frågande upp från sitt backgammonspel och undrade hur "Herr ramadan" hade lyckats ta sig ända till Sverige.

Nu står det klart att Herr ramadan har kommit till Sverige för att stanna. Fastemånaden är över och för Sveriges många muslimer är eid al-fitr årets viktigaste högtid. Avslutningsfesten med god mat och presenter till barnen kan jämföras med de kristnas julfirande. Såsom jultraditionerna upprätthålls med samma värme av både troende och icke troende kristna, så firar både de troende och icke-troende muslimerna ramadan.

Många firar både jul och eid al-fitr

För såväl kristna som muslimer gäller att vare sig vi är troende eller inte så har religionen satt djupa spår i vår kultur och vårt sätt att leva. I en föränderlig värld där många nya svenskar bor långt ifrån den plats där föräldrarna växt upp ger det en trygghet att känna sina rötter. Samtidigt blir det i ett mångkulturellt samhälle uppenbart hur mycket som är gemensamt i olika religioner och vitt skilda kulturer. Det finns många som gärna firar både jul och eid al-fitr. På mina ramadan-fester är majoriteten av gästerna kristna. 

Dessvärre försöker många fanatiskt troende och nationalister utnyttja våra kulturella tillhörigheter för att skapa separation och kontroll.

De som vill splittra samhället förstår att utnyttja den fundamentalistiska våg som sköljer över Europa. Försöken att skapa splittring kommer smygande. Islamister har målmedvetet arbetat för att skapa ett parallellt samhälle som det blir svårt för individen att lämna. I det avseendet liknar de sekter som Livets ord.

 

LÄS MER: Islamister passar hos Sverigedemokraterna 

 

Som sekulär muslim och bosatt i Sverige har jag mycket mer gemensamt med svenskar än med några fanatiker. Därför vet jag inte om jag skall uppfatta det som komiskt eller kränkande när islamister, som ställer absurda krav på att till exempel få jobba i en förskola med niqab och inte behöva skaka hand med föräldrarna, uttalar sig i alla muslimers namn.

Samhället måste ta ställning mot fundamentalisterna

Vi lever i demokratiska samhällen. Alla som vill påverka utvecklingen måste bli en del av dessa samhällen. Detta gäller även troende muslimer, som bör vara medvetna om att demokratin utgör det starkaste skyddet för religionsfriheten. Visst kan vi mötas av diskriminering och arbetslöshet, men det är ingen ursäkt för att göra sig till redskap för islamisterna.

Samtidigt vacklar samhället i sin hållning till fundamentalisterna. De europeiska regeringarna måste ta ställning och stödja sekulariserade och demokratiska muslimska krafter både i Europa och i muslimska länder, för att inte religionen skall utnyttjas för att skapa motsättningar. En person som förstod detta var Anna Lindh. Hon betraktade islam som en del av den europeiska kulturen och försökte alltid lyfta fram progressiva och samhällstillvända muslimska krafter. Lindh förstod att det inte fanns någon motsättning mellan att bekämpa diskriminering och att kämpa för grundläggande demokratiska idéer, särskilt när det gäller barns och kvinnors rättigheter. 

 

LÄS MER: Vänstern har svikit kvinnorna i förorten 

 

Men i dag måste vi sluta legitimera just de krafter vi säger oss vilja bekämpa. Till exempel undrar jag vad kulturdepartementet tror sig uppnå när man vid upprepade tillfällen bjuder in islamistiska organisationer, som Islamiska förbundet och Sveriges unga muslimer, till möten med den politiska ledningen. 

Både genom dialog och med ekonomiska bidrag från stat och kommun har man gett olika islamistiska organisationer legitimitet. Därför behövs en ordentlig diskussion om hur man ska förhindra att skattemedel finansierar dessa organisationer. 

Reinfeldt ifrågasattes

När frågor som handlar om hur man kan leva som muslim i Sverige debatteras blir det tydligt att samhället inte är så integrerat som vi vill tro. Majoritetssamhället har kunskap och fingertoppskänsla för vilka kristna samfund och organisationer som har värderingar som är svåra att förena med demokratiska principer och jämlikhetsideal. Men både journalister och företrädare för politiska partier har accepterat antidemokratiska åsikter och handlingar i missriktade försök att bjuda in ”muslimer” i samhällsdebatten.

Ett exempel är hur det genast ifrågasattes när Fredrik Reinfeldt utsåg Elisabeth Svantesson, med ett förflutet i Livets ord och den abortfientliga organisationen Ja till livet, till arbetsmarknadsminister. Denna fingertoppskänsla saknas i breda kretsar när det kommer till organisationer som säger sig företräda muslimer, men som i själva verket har en antidemokratisk islamistisk agenda. Här måste vi bli bättre. 

Men nu är det nog med allvar. För i dag ska vi tillsammans fira eid al-fitr. 

Därför önskar jag alla eid mubarak.

 

Nalin Pekgul

Nalin Pekgul är sjuksköterska och före detta riksdagsledamot (S). 2014 skrev hon boken "Jag är ju svensk" tillsammans med Cheko Pekgul.