Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nu väntar den politiska striden för Telia

På morgonen avslöjade Resumé att Telia köper Bonnier Broadcasting Foto: Epa / COMPIC
TV4 är bland de företag som nu ägs av Telia. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL
Foto: Alexander Mahmoud
Bonnier-VD:n Tomas Franzén har anledning att vara nöjd Foto: JULIA DANSARIE

På morgonen blev det klart att Telia köper Bonnier Broadcasting. 

Men nu väntar den politiska striden – och vad händer om staten släpper ägandet i Telia?

Mattias Fyrenius om Nordens största medieaffär någonsin. 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Det är ingen vågad gissning att det jublats hemma hos fotbollsälskaren och tillika Bonnier-VD:n Tomas Franzén

Glädjen över landslagets framgångar delar han med många, men det största jublet kom kanske ändå när tittarsiffrorna började ticka in. De officiella tittarsiffrorna visar att fler än tre miljoner svenskar satt bänkade under vissa matcher. TV4 antyder att den korrekta siffran var betydligt högre.

Franzéns jubel över TV4:s framgångar handlar inte enbart om att de kan räkna hem den stora investering ett fotbolls-VM innebär. Det var även ett styrkebevis för linjär-TV i allmänhet och TV4 i synnerhet. Och det stärkte definitivt Bonniers position i den segdragna slutförhandlingen med Telia gällande försäljningen av Bonnier Broadcasting. 

Telia offentliggjorde på fredagsmorgonen att de har för avsikt att köpa Bonnier Broadcasting för 9,2 miljarder kronor och upp till en miljard till, beroende på bolagets framtida resultat. Det är den största medieaffären i Norden någonsin.

Även om det spekulerats i större siffror är det bra betalt för en verksamhet med en komplicerad framtid. 

Trots sorgebarnet C More är Bonniers äventyr i TV-världen nog deras ekonomiskt mest framgångsrika någonsin. Och det nyss avslutade fotbolls-VM visar vad det är för framtid TV-baserade verksamheter går mot. Kampen om rättigheter kommer att bli allt hårdare och dyrare. Ägare måste kunna se ett större ekonomiskt värde av en medieverksamhet än bara själva medieverksamheten. Välkommen Telia. 

Telia har stor kassa

Telia är på många sätt den perfekta köparen rent ekonomiskt, med stor kassa och ett behov att hitta nya sätt att locka kunder. Vad kan då vara bättre än exklusivt innehåll? 

Kostnaderna för sporträttigheter behöver inte räknas hem bara på egna meriter utan kan helt enkelt ses som en (låg) kostnad för att generera nya kunder till deras kärnverksamhet; telefoni och bredbandstjänster. 

Bra för Bonnier och TV4 - men för dig och mig?

Därför är affären logisk. För båda. Innebär det att den också är bra? Och är den bra för TV4? Kanske viktigast, är den bra för dig och mig?

Att den är bra för Bonnier är enkelt att argumentera för. De behöver pengar, de får bra betalt för något de sannolikt inte är den bäst lämpade ägaren för. Sälj. 

För Telia och dess huvudägare staten är det mer komplicerat. 

Alla telekombolagen vill just nu ”bredda” sig och Telia vill uppenbarligen inte vara sämre. Många affärer har genomförts med samma logik som dagens. Hittills har väldigt få levt upp till förväntningarna. Det har sällan varit ett vinnarrecept att slå ihop två ”traditionella” verksamheter.

Nu väntar politisk strid

För Telia och deras ägare staten väntar nu en annan strid, den politiska. 

När ryktet om den nu offentliggjorda affären började florera ifrågasattes den, eftersom staten med sitt 37-procentiga ägande i Telia skulle bli en olämpligt dominerande aktör. 

 

LÄS MER – Mattias Fyrenius: Bonnier är i ett krig med många flanker 

 

Staten skulle ytterligare (för)störa mediemarknaden för fristående aktörer och få orimlig makt över det fria ordet. Tidigare har nämnts att det enda rimliga är att staten måste sälja ut Telia. En linje även denna tidnings ledarsida argumenterat för.

Hur ska Telia granskas?

I inledande kommentarer om affären lägger Telia stor möda vid att betona värdet av ett oberoende publicistiskt arbete. Man talar om att låta genomföra externa granskningar för att värdera och säkerställa att de lever upp till kravet på redaktionellt oberoende. Hur det ska göras lämnas okommenterat.

I diskussionen efter jätteaffären blir ägarens statens reaktion intressant.  

Om köpet av Bonnier Broadcasting skulle påskynda en avyttring av Telia kommer det med rätta mottas positivt av de som traditionellt värnar mediemångfald, men en paradoxal effekt av detta kan faktiskt bli en publicistisk utarmning av till exempel TV4. 

 

LÄS MER – Mattias Fyrenius: Public service ska tvingas hålla sig inom sina ramar 

 

Med staten som största ägare av Telia är det tveksamt om de skulle våga genomföra alltför radikala publicistiska förändringar. Men vad händer om Telia blir ett rent ”kommersiellt” bolag som i Bonnier Broadcasting bara ser ett sätt att skaffa kunder till deras kärnverksamhet? 

Sportälskare, de som gillar bred underhållning eller svenskproducerade serier behöver inte oroa sig. Tvärtom. 

Men hur många bredbandsabonnemang säljer egentligen Kalla Fakta? Oavsett svaret så jublas det nog hemma hos Tomas Franzén även i dag.

 

MATTIAS FYRENIUS

Mattias Fyrenius är vd på Nobel Media och styrelseledamot på Bonnierförlagen AB. Han har tidigare bland annat varit chef för TV4 Nya medier och strategi- och utvecklingschef på KF Media.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!