Gå direkt till sidans innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

När ska svenska moskéer öppna famnen för alla?

Sarah Delshad skriver om islam och HBTQI i en replik till Gardell, Virk och Abdul Rasul.
Foto: CHRISTINE OLSSON / TT NYHETSBYRÅN
Sarah Delshad är journalist och grundare av Muslimska feminister.
Foto: EMMA KJELLQUIST

Senaste veckornas diskussion om islams relation till HBTQI-personer fortsätter. 

Sarah Delshad poängterar att det egentligen inte finns någon motsättning mellan islam och homosexualitet. 

KULTURDEBATT. I början av juli kunde DN i en serie artiklar avslöja hur religiösa församlingar i Sverige, som får miljonbidrag av staten, erbjuder verktyg för att omvända homosexuella. Samfund vars grundbult är att stärka våra demokratiska värderingar och mänskliga rättigheter. Jonas Gardell efterlyste på Expressens kultursida en muslimsk självrannsakan i spåren av dåden på gayklubben i Oslo, och lyfter fram att religionen aldrig är statisk utan förändras allt eftersom, och att religionen aldrig kan användas för att diskriminera människor. 

Han sätter fingret på någonting väldigt viktigt, nämligen att den allsmäktige aldrig skulle förtrycka någon del av sin skapelse. Gud är allenarådande och allvetande – och skapar givetvis liv i mångfald, pluralism och olika nyanser, vilket är någonting att respektera, vörda och ära som muslim. Inte att moralisera över eller korrigera. HBTQI-personer med muslimsk bakgrund har i åratal förföljts och förtrycks i sina muslimska sammanhang. Problemet är mycket djupt rotat och viktigt att belysa. Det är också en extremt känslig och laddad fråga, som delar muslimer världen över och har så gjort i många år. 

Imamen Kashif Virk svarar Gardell och lyfter fram att i en liberal demokrati med religionsfrihet ska man som troende också kunna uttrycka sin syn på exempelvis homosexualitet, utan att bli stämplad som intolerant. Samtidigt avslutar han med någonting annat som är mycket centralt i frågan för HBTQI-muslimers rättigheter: ”som troende måste vi överlämna dömandet till Gud.” 

När allt kommer till kritan är Gud kärlek och Gud är alltid störst.

Den fransk-algeriske imamen Ludovic-Mohamed Zahed menar att islam rent historiskt haft en ganska öppen attityd till homosexualitet, och att det i islamisk poesi från medeltiden existerar en del homoerotiska teman, vilket få muslimer känner till. Denna öppenhet refererar även den homosexuella muslimen Akbar Abdul Rasul till, i sin replik på Expressens kultursida: ”Ottomanska riket, som regerade över många muslimska länder, hade en öppensinnad relation till HBTQI-rättigheter som senare förstördes av de patriarkala reformerna av islam i mer modern tid.”

Även han understryker, likt Gardell, att religioner är dynamiska praktiker i ständig utveckling. Homosexualitet kan i slutna muslimska rum betraktas som någonting strikt förbjudet och som ett lössläppt västerländskt påfund, samtidigt existerar det ingen motsättning mellan att vara homosexuell och muslim, utifrån islams fem grundpelare; trosbekännelsen, bönen, allmosan, fastan och vallfärden. 

HBTQI-personer har funnits i alla tider, i alla kulturer och religioner, och den heliga skriften talar för jämlikhet, mänsklig värdighet och rättvisa. När allt kommer till kritan är Gud kärlek och Gud är alltid störst. Det innebär i praktiken att inget som existerar kan vara ett misstag utifrån Guds oändliga och visa skapelse. Det finns inget vi och de, vare sig det gäller social tillhörighet, sexuell läggning eller kön, och det finns hopp. 

Frågan kvarstår dock: När öppnar egentligen svenska muslimska församlingar famnen?

Ett flertal moskéer existerar runtom i världen där HBTQI-personer omfamnas. Vi har Mariammoskén i Köpenhamn, liksom Aysha-moskén i Storbritannien och El-Tawhid Juma- moskén i Toronto. Vi har också flera öppet homosexuella imamer ute i världen, bland andra Daayiee Abdullah från USA och Muhsin Hendricks från Sydafrika. Frågan kvarstår dock: När öppnar egentligen svenska muslimska församlingar famnen? Den som lever får se. 

Efter DN:s granskning inleder nu Myndigheten för stöd till trossamfund en större kontroll av samfunden, vilket är ett steg i rätt riktning för HBTQI-muslimers existensberättigande.


Av Sarah Delshad

Sarah Delshad är journalist, föreläsare och grundare av Muslimska feminister. 






Lunch med Montelius: Sluta tramsa, Ola Rapace


https://embed.podplay.com/lunch-med-montelius-1412/sluta-tramsa-ola-rapace-128931/light?platform=podplay

PODCAST. Vad är den största gåtan med James Webb-teleskopet, varför kan inte Ola Rapace och Fredrik Söderholm hålla sams, vad säger oss sekter om människan och vad hände i foajén på premiären av ”Pippi på Cirkus”? Gunilla Brodrej och Martina Montelius lunchar i Expressens kulturtantspodd.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.