Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Museerna ger bort kunskap – då kräver Facebook betalt

Mark Zuckerberg, vd för Facebook. Foto: STEVEN SENNE / AP TT NYHETSBYRÅN
Runsten från Historiska museet i Stockholm. Foto: MIKAEL SJÖBERG

Skattefinansierade museer betalar för att sprida sina kunskaper på Facebook – ett företag som inte betalar skatt.

Museikommunikatören Joakim Carlson vill att politikerna tar tag i dilemmat.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

IDÉDEBATT | SOCIALA MEDIER. Under hösten 2017 föds krisbegreppet ”Instageddon” i mediekretsar. Inlägg på Instagram når inte samma publik som förut, om man inte betalar för sig.

2018 hinner knappt ta fart innan nästa smäll. I branschtidningen Resumé läser vi om Facebookgrundaren Mark Zuckerbergs ”skräckbesked”. Andelen inlägg från företag kommer att minska i användarnas flöden. Marken gungar under fötterna på dem som förlitar sig på plattformarna för att göra en affär.

Men inte alla aktörer som verkar där är kommersiella.

 

LÄS MER: Rasmus Fleischer: Facebook tjänar pengar på att vi blir dummare 

Skattemedel till Facebook

När jag började som digital redaktör för Statens historiska museer var de sociala kanalerna fantastiska verktyg för att nå Kulturdepartementets mål. De är inte blygsamma. Verksamheten ska vara ”en angelägenhet för alla människor i samhället.” För oss öppnade Facebook dörrarna till vårt kunskapsmaterial.

Men i dag står vi inför en situation där vi förväntas betala för att få synas med vårt gemensamma kulturarv. Och det på en plattform, som inte betalar skatt.

Kanske är det nu vi måste stanna upp och fråga oss med vilka (skatte)medel vi håller dörrglipan öppen? Den fot som vi stuckit in riskerar att ge vika nästa gång Facebook skruvar om algoritmerna. Än så länge är summorna små, omkring 2 000 kronor i veckan för Historiskas program. Men det rör inte bara annonser där vi lockar till besök. Mer ofta än sällan gäller det berättelser från våra experter.

Exempel på inlägg från Historiska museets sida på Facebook. Foto: Historiska museet

Gratis innehåll 

I ett traditionellt medium som Expressen är det ingen självklarhet att få publicera sina kunskaper, en oberoende redaktion avgör innehållet. Vill man sälja en produkt, går det bra att köpa annonsutrymme. På Facebook är man själv redaktör över sin egen sida, och bidrar med det innehåll sajten är beroende av. Trots det måste man betala för att det ska nå följarna, även om det inte är reklam utan rent kunskapsmaterial. Lite som om kulturredaktionens skribenter skulle betala sin chefredaktör ur egen ficka för att få utrymme.

Museerna betalar alltså för att ge bort skattefinansierat innehåll, som Facebook sedan tjänar pengar på.

Jag skulle önska att vi kulturarbetare inom det offentliga – med stöd av politikerna – arbetar för ett alternativ, för att inte bli beroende av oberäkneliga plattformar utan insyn.

Det är inte ett Harmagedon, men likväl.   

 

LÄS MER: Ola Wong: Världskulturmuseerna urvattnas på kunskap 

 

Joakim Carlson är kommunikatör för Statens historiska museer.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!