Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Människor som saknar syfte samlas på LinkedIn

Love Bonnier.Foto: Pierre Björk. / Privat.
Foto: Shutterstock

LinkedIn är ett nätverksmecka för inspirerande yrkesutövare och innovatörer.

Love Bonnier synar deras språk och vad de egentligen sysslar med.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KULTURDEBATT. Det krävs en hel del jobb för att samhället ska komma förbi de första stegen på Maslows behovstrappa. Med tilltagande effektivitet blir dock personerna som saknar ett tydligt syfte, en viktig uppgift, allt fler.

Välkommen till LinkedIn! Här hittar vi nätverkare, facilitatorer, föreläsare och inspiratörer. Innovation ninjas, disruption hackers och growth accelerators. De är alla välmående, ger varandra tips om hur man ”lyckas”, uppmanar att man inte ska ge upp sina drömmar och pratar om #business, #tech, #AI och #entrepreneurship. Problemet är bara att det är omöjligt att förstå vad de gör.

I Netflix-serien ”Bojack horseman” finns en karaktär som heter Vincent Adultman, som antyds vara barn som står på varandras axlar under en trenchcoat. När Vincent ska beskriva vad han gjort på jobbet säger han att han ”hade en stressig dag i företagsfabriken. Jag gick till aktiemarknaden, där gjorde jag ett företag”. Vincent rabblar upp ord han hört och som får honom att framstå som vuxen och framgångsrik. Precis detta är intrycket man ofta får på LinkedIn. 

Så länge de lyckas skapa ett skimmer av viktighet kommer ingen ifrågasätta.

Både managementkonsulter och jurister har länge jobbat med att höja sin prisnivå genom att få sitt jobb att verka mer komplicerat, bland annat genom att ändra namn på saker till diffusa uttryck. Men de verkligt uppfinningsrika på LinkedIn har insett att det inte ens behöver finnas en produkt eller tjänst bakom språket, utan att man kan sälja det som det är, genom föreläsningar, seminarier, manualer och rådgivningstimmar.

Det blir en evighetsmaskin av köpare och säljare som frågar om de ”får vara en del av varandras nätverk” och går på konferenser. Men så länge de lyckas skapa ett skimmer av viktighet kommer ingen ifrågasätta, för det är jobbigt att ta konflikter. Ända tills något riskkapitalbolag köper upp den som betalar, och tvingar fram en ökad vinstmarginal. Som tur är finns offentlig sektor.

 

Av Love Bonnier

Love Bonnier är skribent och grundare av kommunikationsbyrån 500 Stockholm