Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Lamotte har också fel om Staffanstorp

Familjemys enligt Staffantorps kommun.Foto: SKÄRMDUMP / STAFFANSTORP.SE
Staffanstorp.Foto: Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
JOAKIM LAMOTTEFoto: SVT
Jonas Holmberg.Foto: GÖTEBORGS FILMFESTIVAL

Staffanstorps kommun har rönt stor uppmärksamhet med sin reklamfilm. 

Jonas Holmberg ser Gabriella Pichlers ”Amatörer” komma till liv på den skånska slätten.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KOMMENTAR. Staffanstorps kommun har gjort en reklamfilm, och de är inte ensamma. I takt med att antalet kommunala kommunikatörer exploderat har den offentliga sektorn intensifierat sin filmiska närvaro i sociala medier. Alla lokalpolitiker vill stärka skattebasen genom att marknadsföra just sin lilla landsända för investeringsvilliga entreprenörer och flyttsugna medborgare i produktiv ålder.

Kommunfilmerna påminner mycket om varandra: vardagsliv i mjukt motljus, Nils Holgerssonska drönarbilder och aktiva människor som avslappnat men beslutsamt går mot framtiden. Och så bär folk saker tillsammans. I Staffanstorps-filmen är det ett par glada ordningsvakter som spontant hjälper en familj med flyttlådorna.

Det här är filmer som det är lätt att göra narr av, men aldrig har det gjorts mer intelligent än i Gabriela Pichlers briljanta fjolårskomedi ”Amatörer”, som med regionalpolitisk precision går i närkamp med den kommunala marknadsföringens blinda fläckar. I ”Amatörer” är det den fiktiva västsvenska kommunen Lafors som producerar en hopplöst töntig kommunfilm för att övertyga det tyska lågprisvaruhuset Superbilly att etablera sig på orten, samtidigt som tonårstjejerna Aida och Dana gör en alternativ film som visar en långt mindre polerad bild av Lafors. Självklart säger deras film mer om både invånarnas själsliv och det lilla samhällets plats i den globaliserade ekonomin.

Christian Sonesson, Sveriges mest SD-vänliga moderat, tycks ha gjort ett bra jobb med sin sydskånska oas.

De flesta kommunfilmer får ganska få tittningar, men Staffanstorps nya film är en viral succé. Alla vill prata om den, eftersom den bara dagarna efter att en 15-åring sköts ihjäl i Malmö kontrasterar stadens kriminalitet mot ett vitt, idylliskt Staffanstorp. Kommunstyrelsens ordförande Christian Sonesson, Sveriges mest SD-vänliga moderat, tycks ha gjort ett bra jobb med sin sydskånska oas – även om det krävdes att filmskaparna bytte ut en invandrad kioskägare mot en vit man för att riktigt få fram den där härliga känslan. Rockaden ekar av en scen i ”Amatörer”, där en lokal entreprenör kräver att kommuntjänstemannen Musse, andra generationens invandrare, inte ska synas i kommunfilmen om Lafors. Visserligen jobbar han på kommunen, men hans ansikte skulle ändå ge en felaktig bild.

Ur Gabriella Pichlers ”Amatörer”.Foto: TOBIAS HENRIKSSON / Tobias Henriksson

Intressant nog finns det en till video om Staffanstorp som blivit viral. Den är inte gjord av några tonåriga amatörer, utan av den eldfängde swishdokumentaristen Joakim Lamotte, som förra året besökte platsen. Även om Lamotte brukar beskrivas som en del av samma högerpopulistiska rörelse som Christian Sonesson är hans bild av Staffanstorp den motsatta. I sin video beskriver Lamotte ett samhälle som plågas av våldsdåd, ungdomskriminalitet och trakasserier av hederliga medborgare. ”Det är bättre att filma där det är skugga. Det blir inte så mycket ljus.” är en oavsiktlig nyckelreplik när Lamotte under pågående inspelning försöker hitta den optimala platsen på torget för att möta oroade Staffanstorpsbor.

Arvids polare stegrar mopederna på parkeringen utanför Dollarstore.

Finns det fler filmer om Staffanstorp? Det krävs att man scrollar långt ner i videosajterna träfflistor för att hitta något bortom den högerpopulistiska interndebatten, men till slut går det att identifiera andra bilder. Små skärvor av Staffanstorp i alldeles för långa videor. Emma köper en Beppehatt på marknaden. Jonnys släkt och vänner dansar runt midsommarstången i en villaträdgård. Ville vinner brons i Staffanstorp Judo Games. Arvids polare stegrar mopederna på parkeringen utanför Dollarstore.

Det här är filmer som har långt färre tittningar än de politiskt uppskruvade vedträna i debattbrasan, men Emma, Ville, Jonny och Arvid är Staffanstorps svar på Aida och Dana. De är, de ser, och de filmar. Tyvärr premierar de sociala medierna inte judo och Beppehattar utan polariserande dumhet. Det är därför det inte är så noga ifall Staffanstorp är en himmel eller ett helvete, så länge det är invandrarnas fel. Det är därför det är en motståndshandling att scrolla ner i träfflistan. 

 

Jonas Holmberg är konstnärlig ledare för Göteborgs filmfestival och medarbetare på Expressens kultursida.

 

LÄS MER – Göran Rosenberg: En farlig urvattning av begreppet antisemitism

LÄS MER – Isobel Hadley-Kamptz: Det är dags att legalisera cannabis

 

Kulturkvinnorna vinner mark

Daniel Sjölin och Åsa Beckman.

Nu dominerar kvinnorna som författare. Har något gått förlorat medan vi varit upptagna av kulturtanternas revansch och kulturmännens sorti?

Åsa Beckman och Daniel Sjölin analyserar varför männen överger kulturlivet. Se det senaste avsnittet av veckomagasinet Kultur-Expressen.