Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

"Dirigentväldet är direkt farligt för unga kvinnor"

Anna Larsson driver Dalarnas operahus Vattnäs konsertlada tillsammans med sin man. Foto: ANNA THORBJÖRNSSON
Anna Larsson hoppas att #metoo ska ge resultat i den klassiska musikvärlden. Foto: Anna Thorbjörnsson.
Ur filmen "Till allt som är vackert" som handlar om en dirigent (Samuel Fröler) som utnyttjar en ung kvinna (Alicia Vikander).
Opera- och konsertsångerskan Anna Larsson varnar för maestrokulturen. Foto: Anna Thorbjörnsson.
Dirigent och solist i samspel vid Nobelkonserten 2014. Personerna på bilden har inget samband med texten. Foto: NIKLAS ELMEHED / © NOBEL MEDIA 2014, PHOTO: NIKLAS ELMEHED

De geniförklarade männen gör arbetslivet farligt för unga sångerskor.

Världssångerskan Anna Larsson vittnar om sexism och sexuella övergrepp i den klassiska musikvärlden.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

#METOO | INTERVJU. Den klassiska musikvärlden är inte förskonad från sexuella trakasserier. Tvärtom. Min egen erfarenhet av grova kommentarer från män på Göteborgsoperan 2012, som tyckte att jag förtjänade ett "kylskåpsknull", är en mild västanfläkt i jämförelse med vad många unga sångerskor får stå ut med. 

– Dirigentväldet är direkt farligt för unga kvinnor, menar Anna Larsson som är en av världens mest framstående uttolkare av Mahler och Wagner. Hon har turnerat i hela världen och samarbetat med många geniförklarade dirigenter. Dessutom undervisar hon sångerskor, som anförtror sig åt henne.

De verkliga rötäggen

– Det går rykten om de verkliga rötäggen. Vi kvinnor varnar varandra, säger Larsson.

Både hon och jag har hört många tips om ett stort namn i Sverige som ännu är verksam. Han hade länge inflytande över den klassiska musikvärlden. Vilka som kom in på utbildningar och vilka som fick jobb. 

– Ja, det handlar om en övergreppsperson. Jag anser att han är farlig. 

Men vad gör kolleger och rektorer åt detta?

– En gång gick ett helt gäng tjejer på en skola till rektorn och vittnade om vad han höll på med men de fick rådet att gå till polisen. Det rektor gjorde då var att hota den här personen med att gå till medierna om han inte lämnade sin plats. Sedan dök han ändå upp i juryn på viktiga inträdesprov på en annan högre utbildning, med vetskapen om vilka elever det var som hade klagat på honom på. 

 

LÄS MER – Gunilla Brodrej: Därför tyckte de att jag förtjänade ett kylskåpsknull

 

Många frilansande sångare är verksamma i andra länder, långt hemifrån.

– Som solist är man överhuvud taget väldigt utsatt när man är utomlands. Det absolut viktigaste är att dirigenten tycker om en. Att först tacka ja till att bli utbjuden på en restaurant, men sedan tacka nej till att följa med till hotellet kan innebära att man inte får jobba mer med den dirigenten, säger hon. 

Anna Larsson skräder inte orden. Tillsammans med sin man Göran Eliasson har hon skapat en egen verksamhet i Vattnäs konsertlada i Dalarna och är så pass ansedd och etablerad att få kan rå på henne. Hon vågar ryta ifrån nu.

Fick använda olika knep

– Den där jävla genikulten är farlig för man ger dem frikort professionellt och skapar en miljö där de kan utnyttja sin upphöjda position. Jag har också navigerat i det här, och själv fått ta ansvaret för den här sortens förslag. Min gamla sånglärarinna Florence Düselius gav mig rådet att använda humor när jag mötte de här gubbarna. För då var man aldrig en "taskig tjej". Jag tyckte det verkade förlegat, men sedan använde jag samma knep. För annars kunde de ju förstöra för mig. 

– I början av karriären åkte jag som en galning hit och dit. Då fick jag ofta hålla de här dirigenterna ifrån mig, då var ju de inte hemma, utan på turné, bodde på schyssta hotell, och frun var inte där. Så jag har blivit rätt slipad på det där spelet och använt list för att lirka mig ur ett par världsdirigenters rum. Om man säger nej eller blir ledsen och arg, då är man körd.

Dirigentens privilegium

– Jag har hört en dirigent säga till sin fru att att en annan dirigent (verksam i Sverige) måste få vara fri när han är på turné, det är ju hans privilegium. Killarna kan bli kompisar och gå ut och umgås med dirigenterna och få höra en massa storys, men så fort jag skulle gå ut blev jag inte polare. Nu när jag är över 50 är det annorlunda. 

 

LÄS MER – Malena Ernmans chockartade inblick i den klassiska världen 

 

Anna Larsson försöker få sina uppgiftslämnare att anmäla, men många är försiktiga. Nu försöker hon själv vara med och skapa en miljö som uppmuntrar att vi pratar om det och har i år arrangerat två panelsamtal med utgångspunkt i debatten om operasexismen, som startade här i Expressen 2012. 

– Det är ett arbetsklimat där det faktiskt är farligt att gå upp ensam till en chefs kontor. Eller att tacka ja till en middag med en dirigent. Det som är viktigt är att inte ge frikort till alla dessa gubbar, för då offrar vi de unga tjejerna. Det är nu som de sociala medierna fungerar som bäst. Vi får kanske räkna med någon backlash, men vågrörelsen är i gång. Den sköljer långsamt upp mot målet, säger Anna Larsson. 

 

Gunilla Brodrej är musik- och scenredaktör på Expressens kultursida.

 

LÄS MER – Gunilla Brodrej: Upp till kamp mot sexism på scenen