Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

De svenska missionärerna stod kolonialmakten nära

Simon Larsson är socialantropolog, disputerad på Svenska missionsförbundets Kongomission. Foto: PRIVAT
Joel Halldorf. Foto: OLLE SPORRONG

Joel Halldorf försvarar den svenska missionen i Kongo med att den gjorde gott.

Forskaren Simon Larsson visar att så inte alltid var fallet.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

IDÉDEBATT | KRISTEN MISSION. Mordet på den kristna amerikanska missionären på Norra Sentinel har väckt debatt. Peter Kadhammar fördömer i Aftonbladet (28/11) missionsverksamhet. Han skriver polemiskt att invånarna gjorde rätt som dödade amerikanen och sätter mission i samband med folkmord och europeisk kolonialism. Joel Halldorf försvarar utifrån en väckelsekristen utgångspunkt mission (Expressen 6/12). 

Båda dessa synsätt på mission är grovt förenklade.

Med utgångspunkt i den historiska svenska väckelsekristna missionen i Kina och Kongo argumenterar Halldorf för att missionens ”verksamhet [var] annorlunda än kolonisatörernas” och att de inte arbetade ”via makten”. Halldorf gör en viktig poäng av att särskilja mission från kolonialism, och skriver att missionärerna inte såg sig ”främst som företrädare för någon nation, utan predikade ett universellt frälsningsbudskap.” 

 

LÄS MER – Joel Halldorf: Min familj var inga råa kolonisatörer

Svenska missionsförbundet

Min forskning om Svenska missionsförbundets väckelsekristna mission i Kongo mellan 1881–1924 visar dock att missionen var tätt sammankopplad med den koloniala staten. Missionärerna arbetade med att etablera församlingar, men utifrån sin svenska väckelsekristna bakgrund ansåg de att det kristna livet krävde en radikal förändring av både människorna och samhället.

Bland annat genom skolor och barnhem som påbörjades med köpta slavbarn arbetade missionärerna för att förändra familjeliv, synen på arbete, och människors självbild. För genomgripande förändringar i samhället och för upprättandet av en stat efter västerländsk modell ansåg missionärerna att det behövdes ett maktövertagande av en europisk stat.

Missionärerna, som var beväpnade, arbetade för den koloniala staten som representanter för civilposten där de registrerade födslar och dödsfall samt rapporterade om upplopp. Men i undantagsfall samarbetade de också direkt med militärerna. Det förekom att missionärer protesterade mot det koloniala våldet, men i det stora hela ansåg de att missionsarbetet krävde en stark kolonial stat.

Koloniala makter

Genom skolor och yrkesutbildningar ville missionen göra de kristna kongoleserna självständiga och självförsörjande. Som jag visar i min avhandling fick detta inte alltid önskade effekter. De färdigheter de lärde sig var begränsat användbara när den koloniala staten tvångsrekryterade arbetare och när det inte fanns några jobb eller avsättning för hantverksprodukter. Kravet att församlingsmedlemmarna skulle bryta med sin familj och släkt gjorde dem många gånger utsatta. Missionen präglades också av en tydlig paternalism och av en vilja att styra och kontrollera som många gånger gav upphov till protester bland kristna kongoleser. 

Kristen mission har sett olika ut på olika platser genom historien. Precis som Halldorf skriver har missionen många gånger haft positiva effekter i lokalsamhällen. Men att argumentera för att mission alltid ”stärkte [...] det lokala civilsamhället” är en grov förenkling. 

Missionsforskning nyanserar bilden av missionens relation till kolonialism, men visar också att missionens kristna universalism många gånger sammanföll med intressen hos hänsynslösa kolonialmakter. Därför hade försök att förbättra civilsamhällen inte alltid önskad effekt.

 

 

Av Simon Larsson

Simon Larsson är fil. dr. i socialantropologi, forskare vid Gothenburg research institute och har skrivit avhandlingen ”Att bygga ett samhälle vid tidens slut”, om Svenska missionsförbundets Kongomission. 

I tv-spelaren ovan visas det senaste avsnittet av Kultur-Expressen.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!