Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Bonnier är i ett krig med många flanker

Mattias Fyrenius. Foto: Pressbild.
Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL
Foto: Epa / COMPIC

En försäljning av TV4 till Telia skulle ge Bonnier en lika delar imponerande som nödvändig krigskassa, skriver mediekännaren Mattias Fyrenius.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KOMMENTAR | MEDIER. Det gick ett sus bland de svenska medietyckarna – och kanske även en och annan finansanalytiker kippade efter andan, när branschtidningen Resumé gick ut med nyheten om att Telia var i slutförhandlingar om att köpa loss Bonnier Broadcasting (TV4, C more och finska MTV3 med flera) från Bonnier.

En mer oväntad väntad affär är svår att tänka sig. Telia har ett skriande behov av att bredda affären och att koppla ihop distribution (tv-, mobil- och internet) med innehåll känns nästan lika trendkänsligt rätt som en Aperol spritz på Dalarö. Strategiskt är det enkelt att förklara varför Telia skulle köpa och varför Bonnier skulle sälja. En annan fråga är om de kan komma överens om priset.

Mer intressant att fundera på är hur Bonnier och Tomas Franzén tänker framöver. Samme Tomas Franzén som rekryterades till jobbet som Bonniers vd mycket på grund av hans erfarenheter just från tv- och distributionsbranschen (han var tidigare vd på Comhem). Att han ser logiken i detta är uppenbart, men vad händer med Bonnier? Och i förlängningen med Tomas Franzén?

Bonniers vd Tomas Franzén. Foto: JULIA DANSARIE

TV4 inte Bonniers hjärtebarn

Att tv aldrig riktigt tillhört varken Bonniers DNA eller själsliga hjärtebarn är ingen hemlighet. Samtidigt ska familjen vara TV4 evigt tacksamma för de miljardvinster de levererat. Bonnier hade knappast hade klarat sig utan TV4.

Är det nu dags för nästa kapitel i Bonnierboken? Ett kapitel utan en traditionell tv-verksamhet, men med många härliga miljarder (enligt uppgift diskuteras ett försäljningsvärde på 10-12 miljarder). Förutom att Bonniers tidigare skuldproblematik skulle vara för evigt (nåja) avklarad, skulle det ge Bonnierledningen en lika delar imponerande som nödvändig krigskassa framöver. För de är mitt uppe i ett krig. Med många flanker.

Tidningsverksamheten verkar ha parerat den värsta krisen och bokverksamheten går i de flesta länderna bra eller till och med riktigt bra, men det är svårt att riktigt se de verkliga tillväxt- och vinstmotorerna som det framtida Bonnier ska bygga på.

Som Schibsted?

Den avgörande frågan blir om Bonnier väljer att fortsätta investera i publicistisk närliggande verksamhet eller om man väljer att bredda sig på liknande sätt som Schibsted med framgång gjort. Framgångsrikt åtminstone för aktieägarna.

Jag misstänker att det nu filas på en och annan nysatsning ledd från antingen tidningshusen i Marieberg eller från bokborgen på Sveavägen. Men att tro att detta leder till en ny vår för storslagna publicistiska projekt är en vacker, men orealistisk dröm. 

Mer troligt är nog att det sker satsningar utanför Sverige och förmodligen inte primärt i publicistisk verksamhet.

Bonnier har alltid varit noga att betona hur ord och siffror måste dansa med varandra. I den här dansen är det siffrorna som styr, men det behövs även goda ord för goda siffror.

 

Av Mattias Fyrenius

Mattias Fyrenius är vd på Nobel Media och styrelseledamot på Bonnierförlagen AB. Han har tidigare bland annat varit chef för TV4 Nya medier och strategi- och utvecklingschef på KF Media.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!