Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Alla vill se en stolt och naken kvinna

Billie Eilish på brittiska Vogues omslag.
Foto: NC1 / TT NYHETSBYRÅN
Foto: ASTRID GRELZ

Billie Eilish postade omslaget till det nya numret av brittiska Vogue på Instagram – och fick över en miljon gillningar på 6 minuter. 

Zara Kjellner analyserar de nya bilderna av popfenomenet vars klädstil förändrade en hel generation.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KOMMENTAR. De kommer i kluster: stora byxor och hoodies och en något vaggande gångstil. Unga tjejgäng som går tätt med huvudena och det långa håret hängande under huvtröjorna. Generation Z är inte avklädda – de är påklädda. 

Billie Eilish förändrade en hel generation med sin baggy klädstil. I intervjuer berättade hon om oviljan att vilja bli bedömd för sitt utseende och om åren med en vobblande självbild. De stora kläderna var till för att dölja kroppen. Det är så här jag vill synas, via min musik, sa hon i intervju efter intervju, med det gröna håret hängande och den svarta luvan uppdragen. 

För ett år sedan kom videon ”Not my responsibility” där Eilish likt en staty som avtäcks drar av sig plagg efter plagg samtidigt som hon täcks av svart tjära. Eilish leker med det pornografiska begäret av att klä av henne genom att teasea och locka men budskapet är tydligt – hit men inte längre. 

https://www.youtube.com/watch?v=ZlvfYmfefSI

När Eilish nu frontar brittiska Vogues vårnummer sker det äntligen, det som alla längtat efter: kroppen avtäcks en gång för alla. Iklädd korsett, strumpeband och höga klackar poserar emo-idolen som en 50-talspinuppa. Barnstjärnan som ville allt förutom att bli sexualiserad klär till sist ändå av sig. 

Men är det möjligt att hon gjort det på sina egna premisser?

”I feel more like a woman now”, kommenterar Eilish bilderna. Kvar finns inte den tonårstruliga Eilish, i stället träder en kvinna fram. Metamorfosen är ett viktigt element i den kroppspositiva rörelsen. Genom att visa upp sin kropp börjar man älska den – en performativ handling som inte bara suddar ut sexism utan också förväntas fylla en med positiva känslor inför sig själv. Dessa magiska trollkonster kring den kvinnliga kroppen har under de senaste åren tagit stor plats i sociala medier och ”self love” har kommit att bli synonymt med att våga vara avklädd. 

Kroppspositivismen har inte bara fått kvinnor att strippa frivilligt, den har också inlemmat ett krav på egenkärlek och stolthet. När Eilish nu klär av sig är det under samma flagg av female empowerment

Kanske tyckte alla att det fick räcka med självhat, till och med för Eilish, som gjort sig känd för sina texter fyllda av just självhat. Till sist vill vi alla bara se en naken och stolt kvinna. Det begäret var antagligen omöjligt att stå emot. 


Zara Kjellner är författare och medarbetare på Expressens kultursida.



Lyssna på ”Två män i en podd”

https://embed.radioplay.io?id=83138&country_iso=se

En sökande podd från Expressen Kultur – om manlighet, kärlek och ensamhet. Med två av kultursidans främsta namn: Radiostjärnan Eric Schüldt och Daniel Sjölin, författare och tv-profil. Självhjälp för intellektuella.