Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ai Weiwei hänger upp kinesiska arbetare

KOREOGRAFI. Ur Ai Weiweis verk "Think different" för Örebro Open art.Foto: Sandra Subraian Ekholm
Miljöpartister på stan.Foto: Kicki Nilsson / Tt
Foto: Sandra Subraian Ekholm

Ai Weiwei hänger upp de kinesiska arbetarnas problem mitt i Örebro.

Nils Forsberg går på konstnärlig folkfest i en stad full av miljöpartister.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KONST

OPEN ART 2015

Örebro

Till 6/9

Först är känslan lite som Dragon Gate, det mystiska halvfärdiga affärscentret utanför Gävle, eller något buddhistiskt tempelprojekt i Västerbottens inland. Kontrasten mellan företeelse och plats och är lite för stor eller skev för att falla på plats.

Som att Ai Weiwei är med på Open art i Örebro.

Den femte upplagan av denna biennal för konst i stadsrummet öppnade i helgen, med ett knappt hundratal deltagande konstnärer från hela världen. På Engelbrektstorget samlades flera hundra örebroare och tillresta för att lyssna på invigningstal och en reggaetrubadur. Gatan är målad rosaorange. Barn (och en del vuxna) klättrar på stora popcornskulpturer. I Svartån runt Örebro slott är flera större verk installerade. Varenda människa ser glad ut - det är kul när det händer något.

 

Man kan hitta egna miniteman. Tjecken David Cerny har hängt halvsmälta plastbilar i naturlig storlek från krokar på köpcentret Krämarens tak. "MEAT", heter verket som väcker civilisationskritiska associationer till både trafikproblem och köttindustri, passande med tanke på Miljöpartiet har kongress i stan några mariekexkast därifrån.

När jag med utställningskartan i hand försöker hitta ett annat av Cernys verk väller plötsligt människor med rullväskor ut ur en hotellbyggnad, men det är inget performance. Det är miljöpartiledningen! Mehmet Kaplan kramas teatraliskt med Peter Eriksson innan den senare kliver in i en bil som inte är miljöklassad utan brummar i gång med omisskännligt dieselljud. Gustav Fridolin ser energisk ut. Iphones kollas av.

Jag spanar efter kulturminister Bah Kuhnke för att fråga om partiets syn på konst i stadsrummet, men hon syns inte till i sällskapet.

 

Däremot är det omöjligt att sluta följa det associativa MP-spåret. Några kvarter bort visar gruppen Bildfobi en stor rosa oformlig skulptur ur vilken ett par ben och en halv cykel sticker ut. Är det en bild av en problematisk fusion mellan Miljöpartiet och Feministiskt initiativ? Och Yukako Anos flytande refug med solstolar i Svartån - är inte det en gestaltning av en ljuv och arbetstidsförkortad friårstillvaro?

Sådana tankar försvinner när man svänger in på Köpmangatan och ser Ai Weiweis bidrag. På linor mellan de låga butiksbyggnaderna hänger hundratals overaller i ljusa färger. De vajar vackert i vinden. Men de är av den sort som arbetarna i Apples kinesiska fabriker bär, där arbetstidsförkortning och kollektivavtal är okända begrepp.

 

Kinas mest kände dissident och en av världens mest kända konstnärer har en tendens att inte få mer sagt än vad som ryms på lappen i en lyckokaka, men här händer det något. De avindividualiserade arbetarnas tunna dräkter förmedlar med sin svävande koreografi berättelsen om den globala kapitalismens monteringsindustrier, där människan är reducerad till färgkodad funktion vid ett löpande band.

"Vi gör ingen utställning. Vi håller på med inställning", säger eldsjälen och grundaren av Open Art Lars Jonnson i sitt invigningstal. "Konsten ska ut. Då börjar folk prata om den."

Eller också börjar de äta. För på Länsmuseet har Song Dong byggt en kopia av kexstaden Örebro av just kex, och godis. Aldrig har en mer entusiastisk publik setts på en utställning med samtidskonst. De sväljer den bokstavligen. Men på Open Art i övrigt kan man inte se sig mätt.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.