Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

I Malmö blir atombombshotet på allvar

”Cut from liquid to snake” av Leslie Thornton. Foto: Konstnären & Rodeo, London/ Piraeus
Sara Berg. Foto: MIRIAM PREIS
”Sheep machine redux” av Leslie Thornton, James Richards & Vi Khi Nao. Foto: HELENE TORESDOTTER
”Phrasing” av James Richards Foto: Frank Kleinbach

Konstnärsvistelsen vid CERN blev starten på ett samarbete om människans farliga förhållande till vetenskapen.

Sara Berg drabbas av allvaret i en apokalyptisk utställning på Malmö konsthall.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION | KONST. Det vanligtvis ljusa utställningsrummet på Malmö konsthall har förvandlats till en kalla kriget-dystopi i skymningstimmen. Den dämpade belysningen är givetvis till för att man bättre ska kunna se de videoinstallationer som står placerade i var sin ände av salen, men fungerar samtidigt som en effektiv stämningssänkare. Detta är inte kul, det är allvar.

Idén till Speed 2 föddes under en konstnärsvistelse på CERN, där brittiske James Richards och amerikanska Leslie Thornton förenades i sin fascination för vetenskapen och dess användningsområden. De började skicka filmklipp fram och tillbaka till varandra och dessa utmynnade sedan i apokalyptiska, arkivfilmsliknande videoverk.

Undergångsstämning

Att Thorntons far och farfar i hemlighet arbetade på Manhattanprojektet, som hade till syfte att framställa den första atombomben, har fungerat som inspiration till de återkommande kalejdoskopeffekterna – ett slags visuell atomklyvning – men här finns även inslag av röntgen och man vs. machine.

Speed 2 är ingen utställning i traditionell bemärkelse, utan snarare ett stort, kollaborativt konstprojekt, där behållningen är de olika verkens samexistens. Ett fängslande rum i rummet är uppbyggt som om det tillhörde en maniskt katalogiserande prepper, som suttit isolerad i en bunker sedan 40-talet. Övertygad om och beredd på en nära förestående undergång, orsakad av tekniska framsteg som gått över styr.

Här blandas readymades med tematiskt hopplockade konstobjekt. Prydligt sorterad sjukvårdsutrustning samsas med obegripliga dokument och en gammal lögndetektor. På väggen hänger terapeutiska Rorschach-målningar och polaroidbilder vars motiv påminner om kliniskt redovisad bevisföring. Tjuvkikarkänslan är stark och situationen olustig, även om miljön samtidigt är snygg i sin Stasi-estetik.

Det är knappast någon upplyftande Hans Rosling-rapport som presenteras, utan en pessimistisk redogörelse för världsläget. Samt en påminnelse om att allt elände som omger oss, har vi skapat själva.

 

KONST

Speed 2

Med James Richards, Leslie Thornton m fl.

Malmö konsthall

Till 26/5

 

 

Sara Berg är kritiker på Expressens kultursida.

I tv-spelaren ovan visas senaste avsnittet av Kultur-Expressen. Marie Agerhäll gästar Daniel Sjölin och samtalar om arbetet med tv-serien ”Dips”.