Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

I gagadansen är män och kvinnor lika

Batsheva dance company från Tel Aviv är ett av världens mest omtalade kompanier.Foto: Gadi Dagon
Ohad Naharin.Foto: Adi Cohen Zedek / ROYBARPHOTOGRAPHY

Margareta Sörenson anar ett urverk i "Three" av Batsheva dance company på Dansens hus i Stockholm.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Dans

Three
Koreografi Ohad Naharin

Batsheva dance company

Dansens hus, Stockholm 15-17/11

Sakligt, men poetiskt. Mjukt, men beslutsamt. Abstrakt, men helt konkret: dans.

Ett osynligt urverk tickar inuti "Three", ett tredelat verk av Ohad Naharin för Batsheva dance company från Israel, som några få dagar gästar Dansens hus i Stockholm. Allt stämmer i en storartad komposition dansad av utsökt personliga dansare.

Det har varit Ohad Naharins år i Sverige med gästspel av den pessimistiska "Last work" i Göteborg, filmen "Mr Gaga" om hans liv och nu klassikern "Three" från 2005 som landar klockrent i nuet.

Lyckligt dansant med distans

17 dansare i stretchjeans, linnen och T-tröjor på en tom scen. Det ser enkelt och självklart ut, men det är kompositoriskt komplicerat och krävande.

Ändå ser det bara lätt ut när dansarna går från en klassisk arabesk till ett modernistiskt språng. "Three" bjuder på en spännande timme, allvarsam men aldrig självhögtidlig, lyckligt dansant och med en knivsudd distans i bakfickan.

Den träning och rörelseskola som Ohad Naharin byggt upp, gaga-teknik, lärs i dag ut på många håll i världen. En workshop i gaga kan alla pröva, en skonsam genomarbetning av kroppens alla kapaciteter utifrån dess naturliga rörelsemönster.

Världens viktigaste koreograf

Batsheva-dansarna är exemplariska gagaister och Naharins djupa ointresse för stjärnor på en scen skänker en varm känsla av kroppar och närvaro i hans verk. Att dansarna är män och kvinnor är han inte heller särskilt intresserad av (det ser man ju, som han har påpekat). Alla är de människor i färd med att tillsammans dansa livet.

Humus (jord), Bellus (vacker) och Secus (annat) heter de tre delarna i "Three" där Humus inleder till Bachs Goldbergvariationer: gracilt, elegant. Sen Bellus för åtta kvinnor: stramt, unisont. Och så Secus för hela kompaniet i hårt tempo med individuella koreografier infattade i en, enda och övergripande.

Vackert, uttrycksfullt, rikt, mänskligt; det är verkligen en av världens viktigaste koreografer som är på besök.

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.