Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

I fruktsamt tillstånd

Stina Stigell på Galleri Belenius i Stockholm.

Peter Cornell ser måleri och skulptur uppgå i varandra på Galleri Belenius.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Varifrån kommer den vitala energin, det raffinerade hantverket? På Stina Stigells utställning på Galleri Belenius tänker jag på hur Freud försökte härleda konsten - och humorn - ur libido; att den lekande, formella gestaltningen motsvaras av kärleksaktens förspelslust då hela kroppen, utan hierarkier, utan att underkasta sig det genitala, erotiseras i det "polymorft perversa", ett tillstånd som gjort för konst.

 

I Stina Stigells rum hänger allt samman, korresponderar, leker, fabulerar. Där finns en tråd om odling och driva upp plantor: trädgårdsmästarens gigantiska jeans och fröpåsar, en plint från gympasalen, en barnjacka, en svart tavla med kritor. Auktoritet och olydnad. Måleri och skulptur uppgår i varandra i ett generöst och utsökt måleri besläktat med Jim Dine och amerikanskt 60-tal.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!