Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Hynek Pallas

Bergdahl har fel om Sovjet som en snuttefilt

Hynek Pallas. Foto: Expressen / OLLE SPORRONG
Gunnar Bergdahl. Foto: BRITT-MARI OLSSON / INGEN
Pripyat. Foto: SVED OLIVER / ADOBE STOCK

Hynek Pallas svarar Gunnar Bergdahl i debatten om tv-serien ”Chernobyl” och kommunismens ansvar för kärnkraftsolyckan i Sovjet 1986. 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

REPLIK. Intentionen med min kommentar om tv-serien ”Chernobyl” var inte att diskutera kärnkraftens eventuella förtjänst – det tåget har många andra tagit. Jag ville peka på något som är vanligt i Sverige: att en serie som skildrar en olycka i det forna kommunistimperiet, och gestaltar hur samhällets dysfunktionalitet spelade roll i händelsen, i kulturkommentarerna handlar om allt annat än det.

Gunnar Bergdahl understryker i sitt svar (12/6) tesen med rödpenna. Jo, det är förståeligt att folk gärna vill tala om kärnkraften i sig: som Bergdahl påpekar är krafterna vi talar om av existentiell karaktär för mänskligheten.

Men när han tror att ”tankebilden” att Tjernobyl var en konsekvens av kommunistsystemet sprids för att lägga en blöt snuttefilt över faran med kärnkraft så kan jag lugna honom. Till skillnad från Sovjet 1986 lever vi i ett samhälle med öppna medier och historieböcker.

Få har missat Harrisburg och Fukushima.

Vi borde för länge sedan ha lärt oss att sluta jonglera begreppen ”kapitalism” och ”kommunism” som likvärdiga. Ordet Bergdahl i det första fallet söker är ”demokrati”. Harrisburg och Fukushima inträffade i demokratier. Tjernobyl i en diktatur. Och även om det går att dra lärdom ur kärnkraftsolyckor och rymdbesök oavsett system, så är det olämpligt att använda ett haveri som sker i en diktatur som trubbigt slagträ mot demokratier.

För ”tankebilden” sprids eftersom den är korrekt, inte som Bergdahl tycks antyda visklek och fantasi. ”Tankebilden” dyker upp hos journalister som Masha Gessen och hos Harvard-historiken Serhii Plokhy. Hans grundliga (och spännande!) ”Chernobyl: History of a Tragedy” från 2018 går ännu längre: Sovjet-systemet skapade Tjernobyl och gjorde på grund av sina inneboende fel explosionen oundviklig.

Jag sällar mig gärna till denna enligt Bergdahl blåögda skara. Den som, tyvärr fortfarande i viss motvind i Sverige, inte tror att myndigheter är och gör samma sak oavsett ideologisk kulör.

Den skara som ser en avgörande – låt oss säga existentiell – skillnad mellan demokrati och diktatur.

 

 

 

Hynek Pallas är kulturjournalist, författare och medarbetare på Expressens kultursida.