Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Hyckleri i trosfråga

Apparel-reklam.

Therese Bohman ser Genusfotografens omsorg som rent hyckleri.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

SEXREKLAM

 

Den amerikanska klädkedjan American Apparel har orsakat upprördhet igen, den här gången med en reklambild för en kort kjol: en tjej, fotograferad bakifrån, böjer sig framåt så att hennes trosor syns under kjolen.

Reaktionerna på Twitter har varit så starka att bilden blivit nyhet i flera tidningar. I en intervju i Resumé säger Tomas "Genusfotografen" Gunnarsson, som tidigare utnämnt företaget till Årets sexist på sin blogg: "Det här är en jävligt grov bild. Den känns nästan som en våldsam markering. Jag vill inte ens se det där. Det ser ut som en flicka som tvingats vända sig om och böja sig fram."

Vad det är i bilden som signalerar våld eller tvång är helt obegripligt för mig.

 

Att den är sexuell råder det ingen tvekan om. Men att förutsätta att en bild som skildrar en kvinna i en sexuell situation automatiskt implicerar hot om våld eller tvång - vad är det för syn på kvinnlig sexualitet?

I sin iver att förklara hur förkastlig bilden är glömmer dess kritiker att man därmed säger något annat: att ingen tjej skulle stå så där frivilligt. Eller att ingen tjej skulle kunna tycka att det är en sexig bild.

Kränkthet och upprördhet är den sunda reaktionen, är vad Tomas Gunnarsson säger mellan raderna. Den amerikanska sajten Jezebel uttrycker detsamma när de kallar bilden "äcklig och pervers".

Det är inte bara moralism, det är moralism förklädd till omsorg om unga tjejer. Hyckleri, alltså.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!