Hon var kvinnan bakom Hasseåtage

Tage Danielsson, Mona Haskel och Hasse Alfredson på ett foto från 1972. LP-skivan "88-öresrevyn från Skeppet" hade sålt i 25 000 exemplar och AB Svenska Ljud fick en guldskiva.
Foto: JONNY GRAAN / TT
Mona Haskel anställdes som sekreterare i AB Svenska Ord 1963.
Foto: Roger Tillberg/TT / TT NYHETSBYRÅN
När Mona Haskel pensionerade sig 1998 hade hon jobbat för Hasse och/eller Tage i mer än fyrtio år.
Foto: JAN DELDEN

Mona Haskel är borta. För den stora allmänheten var hon anonym, och ville nog ha det så. För Svenska Ord – Hasse Alfredson och Tage Danielsson – var hon oumbärlig.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

IN MEMORIAM. Hon anställs som sekreterare i det tämligen nybildade AB Svenska Ord 1963. Då har hon redan varit underhållningschefen Danielssons sekreterare på Sveriges Radio under ett antal år – och många gånger särskilt framlyft i efterlämnade manus från tiden. Bland diverse producenter och manusförfattare omnämns den då ännu ogifta programsekreteraren som ”allas vår Mona Radne”. 

Under 1960- och 1970-talen är Svenska Ord ett av de mest framgångsrika och inkomstbringande företag som svensk underhållning känner. Firmans storlek är aldrig större än 34 kvadratmeter och tre personer. I en skev gammal fiskarstuga i Vitabergsparken står Hasse och Tage för allt det roliga och Mona för allt det tråkiga. Hasse och Tage sitter vid skrivmaskinen i det enda rummet, Mona sitter med stencilapparaten i den ombyggda vedboden.

När firman femtonårsjubilerar 1976 skaldar Tage Danielsson: ”Aldrig får/pojken vår/någonsin bli stor/Lova de’!/Gläd oss tre/far och far och mor!” I all kommunikation utåt påpekar firmans direktörer ständigt att de är tre. Den tandem vi känner som Hasseåtage har ett stödhjul.

Hasse och Tage glömde aldrig att lyfta fram sin enda anställda

Hon kallas mycket. En kvällstidning döper henne till ”och:et i Hasse och Tage”. Tage kallar henne ”firmans kamrer”, en kärleksfull pik eftersom hon själv ansåg sig vara värdelös på siffror. Hasse kallar henne ”vårt goda samvete”. På eftertexterna till Svenska Ords filmer står hon som scripta. I programbladen till deras revyer står hon som regiassistent. Folk som stod firman nära henne kallar henne ”gårdvar”. Hon bevakar Svenska Ords intressen och ser till att inga obehöriga kommer in och stör i skrivarbetet. Hon är samtidigt inte rädd för att uttrycka sin skepsis när de störtar in till henne i vedboden och presenterar sina nummer med henne som första publik. De skyller då på att hon inte har någon humor, men går förmodligen tillbaka in till sig och slipar formuleringarna.

Tage Danielsson rycks ifrån oss alldeles för tidigt 1985. Mona Haskel får en nygammal arbetsgivare i Hans Alfredsons nya firma AB Skrivstugan. När han blir Skansenchef under några år på nittiotalet stannar hon kvar som administrativt ansvarig för Skrivstugan. När hon pensionerar sig 1998 har hon jobbat för Hasse och/eller Tage i mer än fyrtio år.

De som står bakom scenen och kameran glöms lätt bort. Hasse och Tage glömde aldrig att lyfta fram sin enda anställda. Hon glömde i sin tur aldrig bort dem. 

Jag vågar påstå att deras produktion hade sett annorlunda ut utan henne. Hon skulle antagligen ha sagt emot mig – ödmjukheten var äkta – men även den bäste kan ha fel.


Kalle Lind är journalist, författare och poddare i ”Snedtänkt”.


Lyssna på ”Lunch med Montelius”

https://embed.radioplay.io?id=80694&country_iso=se

En omtalad podd från Expressen Kultur – som tar er med bakom kulisserna i kulturvärlden. Med två av kultursidans stjärnor: Martina Montelius, teaterdirektör och författare, och kritikern Gunilla Brodrej. Podden är en hyllning till alla kulturtanter där ute oavsett kön.